Anmeldelse af Children of Morta: En helt almindelig familie med en ganske ualmindelig skæbne

”Innovationen er ikke voldsom stor, men historien om famlien Bergson fanger alligevel

Artikel top billede

Dialogen er oftest velskrevet og hyggelig i en sådan grad, at man hurtigt kommer til at ønske at der var mere af den.
Foto: Thomas Blichfeldt

Familien Bergson er ikke som de fleste andre familier, for i generationer har de holdt ondskaben på afstand, velvidende at deres arbejde aldrig vil være færdigt og at andre end ikke vil vide eller værdsætte hvad de gennem tiderne har måttet ofre.

Ikke at det som sådan er noget der har sat sine spor i dem, for frem for at dvæle over deres egen skæbne, har de på en eller anden måde formået alligevel at stable noget på benene der minder om en almindelig hverdag. Og det er netop fortællingen om en så ekstraordinær familie, der alligevel fungerer under så velkendte rammer, der gør spiloplevelsen Children of Morta til noget specielt.

Historien fortælles i små afsnit, der typisk ruller over skærmen når man har formået at kæmpe sig gennem en mission eller har fundet en særlig vigtig hemmelighed, og hver og en af dem er uanset deres længde et lille højdepunkt som er svær at få nok af, når man først begynder at kende familien.

Det er dog ikke alt sammen historie, for den er blevet godt blandet sammen med en kombination af action og let rollespil. Med kontrollen over et af familiemedlemmerne, skal man således finde vej gennem dunkle huler, ørkenlandskaber og ruiner, mens man gør det af med horder af monstre der ofte efterlader bunker af guld, erfaringspoint og bonusser af forskellige størrelser.

Fra starten kan man kun tage kontrollen over et af familiemedlemmerne, men som det hele skrider frem bliver de forskellige historier flettet sammen til noget mere uniformt, hvorefter de nye medlemmer også melder sig under fanerne. Det fungerer glimrende fordi intet føles forceret, og i stedet kan man glædes over hvordan de forskellige tråde hele tiden bindes sammen og giver mere kontekst.

Familierødderne stikker dybere end som så og influerer også rollespilselementerne. Samler man nok erfaringspoint ind med et af Bergson-medlemmerne, vil man blive givet muligheden for åbne op for forskellige evner, men dette behøver ikke at være et egoistisk valg. Enkelte evnerne vil således også styrke resten af familien uanset om de er i brug eller ej, hvilket fungerer som et konstant incitament til at gøre brug af dem alle.

Skulle forøgede evner ikke være grund nok til at skifte mellem familiens forskellige personligheder, kan man glæde sig over at de hver især besidder forskellige evner, og derved også bruges helt forskelligt. John blokerer med sit skjold, mens datteren Linda kæmper på distance med sin bue. Efternølerne Lucy og Kevin klarer sig med henholdsvis magi og finesse, og generelt føles hvert af de seks helte helt forskellige og balancerede, hvilket holder det hele friskt.

Children of Morta er grafisk vakt til live gennem en grynet form for pixelgrafik med masser af personlighed, og trods at det ikke altid kan kaldes smukt, er udtrykket fremragende når det bruges til drive historien frem.

Ligeledes sørger det for at holde overblikket overskueligt, selv hvis man skulle ønske at invitere flere til at deltage i kampen gennem co-op.

Hvis man skrællede Children of Morta helt ind til benet, ville der ganske sikkert ikke være meget andet tilbage end et roguelite uden de helt store nyskabelser. Men når det alligevel fungerer så godt som det gør, er det som følge af en stærk og virkelig velfortalt historie, der formår at gøre familien Bergson levende og dermed også deres skæbne værd at investere i.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S