Google bøjer sig for nye EU-regler: Vil nu ændre sine søgeresultater i Frankrig

De franske Google-brugere skal forberede sig på, at deres søgeresultater nu bliver ændret. Det sker efter, at landet som de første har valgt at gøre EU's nye copyright-regler til lov.

Artikel top billede

EU’s nye copyright-direktiv betyder nu, at Google må ændre i sine søgeresultater på det franske marked.

Det oplyser Google Frankrig i et blogindlæg.

Frankrig er ifølge mediet Politico det første europræiske land, der har valgt at implementere de nye copyright-regler i sin lovgivning.

Læs også: EU vedtager endegyldigt omstridt copyright-direktiv

Medier håbede på betaling

Med de nye regler var det de franske mediers håb, at de kunne få Google til at betale for at vise dele af mediernes artikler i søgeresultaterne.

Men i stedet for at betale, oplyser Google på sin blog, at selskabet helt har fravalgt at vise uddrag fra artiklerne i sine søgeresultater.

”Når vi præsenterer nyheder i søgeresultaterne viser vi overskriften, der linker direkte til en relevant nyhedsside. Men derudover viser vi også et kort uddrag af artiklen, hvor i der indgår få linjer tekst og et lille billede,” skriver Google og fortsætter:

”Når den franske lov træder i kraft vil vi Frankrig ikke længere vise uddraget med mindre mediet har givet os instruktioner om det.”

Principielt spørgsmål

Richard Gingras, der er chef for Googles nyheds-afdeling, oplyser i et separat blogindlæg, at Google af principielle årsager ikke ønsker at betale medierne for at lade dem indgå i søgeresutaterne.

”Vi accepterer ikke, at folk kan betale for at blive en del af vores søgeresultater. Vi sælger annoncer og ikke søgeresultater, og hver eneste annonce på Google er klaret markeret som en annonce. Det er også årsagen til, at vi heller ikke betaler medier for at folk klikker på deres link i søgeresultaterne,” skriver Google-chefen.

Læs også: Google vinder skæbnedom ved EU-ret: ’Retten til at blive glemt’ gælder ikke globalt

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S