I tilfælde af et no-deal Brexit: Sådan skal GDPR-data sikres

Det europæiske datatilsynsmyndighed EPDB opdaterer denne måned retningslinjerne for, hvordan persondata skal udveksles i tilfælde af et britisk ’no-deal’ udtræden af EU.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Se, hvordan din organisation skal forberede sig til eventuelt brexit
  • Få den europæiske data-instans EDPB's anbefalinger
  • Få en tjekliste over GDPR-tiltag til at imødekomme et eventuelt brexit
582
3 min
Spillet om Storbritanniens udtrædelse af den europæiske union spidser til, efter at det ikke lykkedes for det britiske parlament og regering at blive enige om en udtrædelsesaftale med EU.

Officielt træder Storbritannien ud af unionen ved midnat 31. oktober 2019, et såkaldt ’no-deal brexit’, medmindre en anden aftale indgås i mellemtiden, eller en forlængelse aftales med EU’s regeringsledere.

Bliver no-deal scenariet en realitet, vil det have omsiggribende konsekvenser for, hvordan data skal behandles.

Se også: Britisk politi kan miste data om tusindvis af kriminelle og terrorister efter brexit

Det fremgår af den europæiske databeskyttelsesinstans, EDPB, som i et nyligt opdateret dokument detaljerer, hvordan europæiske organisationer og virksomheder skal behandle persondata i tilfælde af et ’no-deal’ brexit.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S