I tilfælde af et no-deal Brexit: Sådan skal GDPR-data sikres

Det europæiske datatilsynsmyndighed EPDB opdaterer denne måned retningslinjerne for, hvordan persondata skal udveksles i tilfælde af et britisk ’no-deal’ udtræden af EU.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Se, hvordan din organisation skal forberede sig til eventuelt brexit
  • Få den europæiske data-instans EDPB's anbefalinger
  • Få en tjekliste over GDPR-tiltag til at imødekomme et eventuelt brexit
582
3 min
Spillet om Storbritanniens udtrædelse af den europæiske union spidser til, efter at det ikke lykkedes for det britiske parlament og regering at blive enige om en udtrædelsesaftale med EU.

Officielt træder Storbritannien ud af unionen ved midnat 31. oktober 2019, et såkaldt ’no-deal brexit’, medmindre en anden aftale indgås i mellemtiden, eller en forlængelse aftales med EU’s regeringsledere.

Bliver no-deal scenariet en realitet, vil det have omsiggribende konsekvenser for, hvordan data skal behandles.

Se også: Britisk politi kan miste data om tusindvis af kriminelle og terrorister efter brexit

Det fremgår af den europæiske databeskyttelsesinstans, EDPB, som i et nyligt opdateret dokument detaljerer, hvordan europæiske organisationer og virksomheder skal behandle persondata i tilfælde af et ’no-deal’ brexit.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly