Kina overhaler USA: Sådan er klodens største it-startups fordelt

Ny kinesisk rapport viser, at den kinesiske tech-industri har overhalet den amerikanske målt på antallet af såkaldte ’enhjørninger’.

Artikel top billede

Kina er nu blevet enhjørningernes hjemland.

Det fastslår en ny kinesisk rapport fra det Shanghai baserede ’Hurun Report’ som publicerer deres første oversigt over klodens såkaldte ’unicorns’, teknologi-virksomheder med en værdi på over en milliard amerikanske dollar.

Ud af klodens i alt 494 enhjørninger, har 206 hjemland i Kina, tre mere end de 203 som USA kan mønstre lyder det i rapporten ’Hurun Global Unicorn List 2019’.

De toneangivende kinesiske virksomheder er ’Ant Financial’, et selskab som er spundet ud af e-handelsgiganten Alibaba, som kan mønstre en værdi på 150 milliarder dollar, godt 1010 milliarder kroner, efterfulgt af Bytedance, som står bag app-succesen ’Tik Tok’ og Didi, en kinesisk pendant til Uber.

Læs også: Guldfeberen raser i Kinas nye tech-børs: En aktie skyder over 500 procent i vejret

De to sidstnævnte vurderes til en værdi på henholdsvis 75 og 50 milliarder dollar.

Mest prominent blandt de amerikanske tech-startups er softwareselskabet ’Infor’ som senest er blevet vurderet til 49 milliarder dollar, efterfulgt af ’Juul Labs’ som fører i den voksende e-cigaret industri med sin valuering på 48 milliarder.

Den globale top fem afrundes af Indien og Storbritannien, som mønstrer henholdsvis 21 og 13 unicorns, mens Tyskland og Israel deler femtepladsen med hver syv enhjørninger i stalden.

Netmediet Quartz noterer, at den nye rapport er den første af sin slags, hvor Kina placerer sig i den globale front, når det gælder antallet af it-startups i sværvægtsklassen.

Mediet noterer samtidigt, at en lignende rapport fra analyseinstituttet CB Insights i oktober talte over 200 amerikanske unicorns, næsten det dobbelte af antallet i Kina.

Læs også: Kineserne kommer - hvad gør vi?: "Det bliver som en stor tsunami"

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S