Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Morgen-briefing: Massevis af forkerte årsopgørelser efter it-fejl i Skattestyrelsen / Stor hæder til JCD A/S fra Aalborg / It-chefer forlanger bedre styring og ensretning på tværs af cloudtjenester

Massevis af forkerte årsopgørelser efter it-fejl i Skattestyrelsen / Stor hæder til JCD A/S fra Aalborg / It-chefer forlanger bedre styring og ensretning på tværs af cloudtjenester / Alibaba omsatte for svimlende 260 milliarder kroner på 24 timer / Amerikanske overvågningsprodukter solgt til flåden viser sig at være kinesiske / Apples aktiekurs er vokset 65 procent i 2019 / Den elektroniske Dankort-teminal fylder 35

Mornings. Her tirsdagens hurtige it-nyhedsoverblik fra Computerworld stykket sammen på Amager.

Massevis af forkerte årsopgørelser efter it-fejl i Skattestyrelsen

En fejl i et it-system hos Skattestyrelsen betød udsendelse af 115.000 forkerte årsopgørelser til enlige forsørgere med krav om betaling af restskat i sidste uge, skriver styrelsen i en pressemeddelelse.

6.000 personer nåede at acceptere ændringerne, før fejlen blev opdaget, og af dem nåede 350 at betale den forkerte restskat. De får nu pengene tilbage.

Skattestyrelsen og styrelsens it-leverandør er i færd med at sikre, at en lignende fejl ikke kan gentage sig. Det står klart, at der skete en teknisk fejl i indlæsning af data i Skattestyrelsens systemer, hvilket medførte, at beskæftigelsesfradraget for enlige forsørgere i indkomståret 2018 faldt ud hos de pågældende borgere.

Stor hæder til JCD A/S fra Aalborg

JCD A/S er på en af verdens største Microsoft-konferencer udråbt som et af de it-huse i verden, der er allerbedst til Microsoft Dynamics 365 Business Central, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

På konferencen Directions EMEA, der hvert år samler 2.400 udviklere, tekniske eksperter og ledende Microsoft-medarbejdere, har JCD netop høstet en honorable mention blandt verdens bedste til Business Central Infrastruktur.

Microsoft stiller nogle partner-værktøjer til rådighed i forbindelse med Business Central, som skaber en ny struktur omkring udvikling, idriftsættelse og løbende vedligeholdelse af Microsofts ERP-løsning. De indbyggede og automatiserede testværktøjer sørger blandt andet for, at kunderne oplever færre fejl, når de har taget ERP-løsningen i brug.

“I forbindelse med lanceringen af Business Central på det danske marked har vi valgt at være first movers, hvilket har vist sig at være en fordel. Nu har vi fået ros for at være blandt verdens bedste på Microsoft Business Central, og sagt på godt nordjysk er vi selvfølgelig lidt stolte over det, siger Jørgen Bønsdorff, CEO i JCD A/S”

It-chefer forlanger bedre styring og ensretning på tværs af cloudtjenester

Der er brug for bedre styring og ensretning på tværs af cloud-tjenester, skriver IDC Nordic i en ny rapport. Af rapporten fremgår det, at 76 procent af it-cheferne i de nordiske lande ser automatisering og orkestrering på tværs af datamiljøer som en topprioritet, lyder det fra IDC Nordic i en pressemeddelelse.

I dag benytter op mod otte ud af ti virksomheder mere end én cloud- eller SaaS-tjeneste, mange af dem til behandling af kritiske og personfølsomme data.

Dertil kommer, at datamængden gennemsnitligt vil stige med 30 procent alene inden for det næste år – og heraf vil en endnu større andel blive opbevaret i forskellige cloud-tjenester.

De mange muligheder i skyen bidrager dog også til kompleksitet. Ifølge IDC Nordic kan det være svært at se, hvilket service- og sikkerhedniveau, man reelt får hos de standardiserede tjenester – typisk gennem multi-nationale udbydere.

”Det er god praksis at adskille produktionsmiljøet fra backup og disaster recovery løsninger, og dette gælder i høj grad også for data i multicloud. Derved bevarer man også kontrollen og muligheden for at migrere sine data og skifte til en anden cloud-leverandør for eksempel i tilfælde af ændrede compliance-krav. En såkaldt organisatorisk eller logisk funktionsadskillelse er også et løft af datasikkerheden og stiller organisationen stærkt i tilfælde af ransomware-angreb,” siger Anders Elbak fra IDC Nordic, der står bag undersøgelsen.

Ifølge undersøgelsen har 4 ud af 10 it-chefer planer om at migrere data fra en eksisterende cloud-tjeneste, og helt nye tal fra Danmarks Statistik viser, at mere end hver fjerde store virksomhed har oplevet et brud på it-sikkerheden.

Alibaba omsatte for svimlende 260 milliarder kroner på 24 timer

Den kinesiske e-handelskæmpe Alibaba slog alle rekorder på den netop overståede såkaldte Singles Day. Selskabet omsatte for ikke mindre end 260 milliarder kroner i løbet af 24 timer, rapporterer Bloomberg.

Dermed voksede Alibabas omsætning på denne verdens største shoppingdag med 25 procent i forhold til sidste år. Kunderne er især kinesere, men også kunder i andre lande bidrog til rekorden.

Amerikanske overvågningsprodukter solgt til flåden viser sig at være kinesiske

Et amerikansk ægtepar står bag et svindelforetagende kaldet Aventura Technologies, som foregiver at sælge amerikansk-fremstillet overvågningsudstyr, der i virkeligheden er produceret i Kina. Det skriver ComputerSweden.

Selskabet har siden 2006 solgt udstyr for i omegnen af 88 millioner dollars til blandt andet de amerikanske myndigheder - herunder flåden.

Aventura Technologies foregiver blandt andet at have en amerikansk fabrik, men produkterne er alle fremstillet i Kina. Selskabet har dog systematisk fjernet alle kendetegn på oprindelseslandet fra produkterne, skriver ComputerSweden.

Syv personer er nu tiltalt i sagen.

Apples aktiekurs er vokset 65 procent i 2019

Apple er nu igen verdens mest værdifulde selskab. Aktiekursen er vokset med ikke mindre end 65 procent i år, skriver Finans.

Væksten sker på trods af skuffende kvartalsregnskaber og svigtende salg. Vælsten i aktiekursen skyldes ifølge investorerne Apples aktietilbagekøbsprogram, stor indtjening på services og høje forventninger til resultatet af 5G-implementeringen.

Den elektroniske Dankort-teminal fylder 35

Den første elektroniske Dankort-terminal blev indviet i dag for 35 år siden i en forretning i Helsingør i følge dagsdato.dk.

Dankortet blev indført året før, men hidtil var alle transaktioner blevet behandlet manuelt - eksempelvis med en såkaldt fluesmækker, som folk med en fortid i detailbranchen måske husker.

Fluesmækkeren blev brugt til at overføre betalingskortets prægede informationer til et særligt dokument med karbonpapir, som kortbetaleren skulle underskrive. En forholdsvis sikker løsning, men knap så anvendelig i stor skala.