Overordnet set har HP for tiden førertrøjen på, når det gælder salget af hardware, og den position vil Hewlett-Packards nye administrerende direktør, Jens Frølund, forsøge at styrke fremfor at skubbe over mod service og outsourcing.
? HP har en stor og voksende produktforretning, og den position vil jeg bruge som afsæt for at øge afsætningen af ydelser inden for service og outsourcing omkring disse produkter, siger Jens Frølund til Computerworld Online.
Detaljer følger
Han vil ikke komme med detaljer om planen for at øge HP's omsætning inden for service og oursourcing, før han har haft mulighed for at sætte sig sammen med sit hold af ledere hos HP og diskutere tingene igennem.
Analysehuset IDC har tidligere på sommeren slået fast, at de store outsourcingleverandører bliver større, og de mellemstore bliver klemt.
Ifølge IDC har Ementor, WM-data, Siemens Business Services, Cap Gemini Ernst & Young og HP vækst under markedsgennemsnittet eller ligefrem tilbagegang.
Dermed har HP har uomtvisteligt brug for en katalysator på området.
Og det kan Jens Frølund meget vel vise sig at være med sin baggrund som blandt andet dansk chef for IBM Global Services med ansvar også for strategisk outsourcing på nordisk plan.
Selv mener han dog ikke, at hans styrke inden for service skal skygge for HP's nuværende stærke position på markedet for produktsalg.
? Det er klart, at det ikke skal nedtones, når HP ifølge IDC har slået IBM på produktforretningen, siger Jens Frølund.
- Hvad har HP inden for service, som IBM og CSC ikke har?
? Det har jeg ikke umiddelbart nogen kommentarer til. Jeg vil sammen med mit ledelsesteam se nærmere på vores styrker i forhold til IBM og CSC. I hvert fald er det sikkert, at jeg i højere grad vil se på vores egne stærke sider end på, hvad konkurrenterne kan. Rækkefølgen skal være kunder, markedet og hvad er vi gode til - og så lægge planerne efter det, siger Jens Frølund.
Bred international erfaring
Han var indtil for et par dage siden administrerende direktør for EDB Gruppen og har også en post som administrerende direktør for nu hedengangne Digital Equipment Corporation og 20 år hos IBM på sit cv.
Ikke mindst Frølunds brede cv har virket som en magnet på HP, hvilket danskeren Walther Thygesen, HP's salgs- og marketingansvarlige for Europa, også gav udtryk for tidligere på dagen i en pressemeddelelse:
? Jens Frølunds resultater og erfaringer fra sit arbejde i internationale og amerikanskejede organisationer er præcis, hvad HP behøver for at fastholde vores høje markedsandele og videreudvikle vores position.
Jens Frølund har også figureret på Magtens Top 10 liste flere år i træk i Computerworlds Top 100-udgivelse.