Topnyhed:Ingrid Mjøen stopper som dansk landechef i Oracle: Skifter til international toppost

Artikel top billede

Fortalt til: Christoffer Lund-Hansen | Foto: Christoffer Lund-Hansen

Mennesker i IT
Udgivet 6. december 2019 kl. 10.59

I løbet af de seneste otte måneder har vi kørt en lang række flytninger af alle vores systemer over i skyen. Det er generelt gået forbavsende godt.

Vi har typisk kørt flytningerne over weekenden, fordi forretningen skal bruge systemerne.

Vi er som regel færdige om søndagen, og så kan forretningsbrugerne lige teste det, og det hele er bare gået som smurt.

Da vi så skal flytte vores allerstørste globale Oracle ERP-system, så går det galt. Det står hurtigt klart, at det slet ikke er godt.

Jeg var faktisk i Sydafrika, fordi vi havde en workshop om implementering af Oracle ERP-systemer, og så ringer min driftschef søndag.

Det var virkeligt irriterende, for vi havde netop informeret hundredvis af brugere om, at flytningen ville ske denne weekend.

Det er det mest brugte system, vi overhovedet har i FLSmidth, så det var virkeligt nederen at skulle trække stikket.

Men vi var enige om beslutningen:

Systemet virkede, men vores fail over virkede ikke.

Vi har aldrig nogensinde haft brug for den fail over, men hvis vi havde sagt ’go’, og vi så for første gang nogensinde havde haft en hardware-fejl dagen efter, så havde FLSmidth stået uden Oracles ERP-system i flere dage.

Det var en teoretisk mulighed, men den risiko kunne vi simpelthen ikke løbe.

Det er bare så nederen, for vi ved, at der er én chance ud af 15.000 for, at det går galt, og vi ligner komplette idioter, når vi trækker stikket nu. Men vi er stadig nødt til at gøre det.

Det gjorde vi så – også selvom jeg sparkede ind i væggen flere gange i Sydafrika. Men det var det rigtige at gøre.

Det viste sig senere, at der var en lillebitte software-fejl i forbindelse med en opgradering af et stykke software, som Oracle bruger til at lave de her flytninger.

Hvis konsekvenserne for forretningen er tilpas store, hvis tingene går galt, så er det ligegyldigt, hvor lille sandsynligheden er for, at det går galt.

Vi kan ikke tage den slags risici på vegne af så stort et firma.

Hvis det havde været et nyt system, vi implementerede, kunne vi tage masser af risici, men jeg kan ikke efterlade FLSmidth uden et fungerende ERP-system i flere dage.

Vi lignede idioter, men det havde været mere idiotisk ikke at gøre det. Vi tog den rigtige beslutning.

Anden gang havde vi øvet os, og vi gennemførte efterfølgende flytningen uden problemer.

Det opgraderede stykke software var blevet fixet.

Mads Madsbjerg, CIO for FLSmidth.


Flere mennesker i IT Om mennesker i it



Premium
LogPoint-topchef Jesper Zerlang indsætter tidligere Superliga-spiller som ny dansk landechef
Jesper Zerlang overlader pladsen som landechef for det danske marked hos it-sikkerhedsselskabet LogPoint. I stedet skal han fokusere på jobbet som topchef for hele koncernen, der er til stede i ni lande.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.