Facebook, Google og Twitter i brev til EU: Vil ikke holdes ansvarlig for indhold

En række store sociale medier vil ikke holdes juridisk ansvarlige for indholdet på deres platforme, som EU ellers har planer om.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Selskaberne bag de store sociale medier som Google, Facebook og Twitter vil ikke holdes juridisk ansvarlige for al indhold, der oploades på deres platforme.

Det kan der ellers være lagt op til med en kommende EU-lovgivning, skriver Financial Times.

De amerikanske techfirmaer lobbyer ifølge avisen intenst for at undgå at blive holdt ansvarlige indholdet.

De har dog forståelse for, at det kan blive nødvendigt at indføre et uafhængigt organ, som skal kontrollere, at de sociale medier gør, hvad der står i deres magt, for at fjerne ulovligt indhold.

EU har ifølge avisen indtil videre accepteret, at de store sociale platforme selv sørger for at fjerne ulovligt indhold samt at de ikke holdes juridisk ansvarlige for indhold, som de ikke er opmærksomme på.

Og sådan skal det gerne blive ved med at være, lyder det fra lobby-gruppen Edima i et brev til EU.

Lobbyisterne peger på, at selskaberne risikerer at blive straffet, selv om de proaktivt arbejder på at afdække ulovligt materiale.

Det vil kunne føre til “et perverst incitament, hvor virksomheder anspores til ikke at gøre noget, før de bliver gjort opmærksom på et problem, da de frygter at kunne blive holdt ansvarlige,” hedder det.

De peger dog samtidig på, at en ‘ny tilgang vil kunne kræve en form for overvågning for at være effektiv.”

Ifølge Financial Times har EU-kommissær Thierry Breton slået fast, at EU ikke vil pille ved de nuværende regler.

Men avisen skriver, at loven fortsat debatteres, og at intet derfor er sikkert.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension