Ville du køre en tur i en Sony-bil? Tech-giganten løfter sløret for avanceret elbil

Den japanske tech-veteran Sony tager et forsigtigt spring ud som bilproducent.

Artikel top billede

Der er ikke hver dag, at en tech-virksomhed antyder, at den er redde til at springe ud som bilproducent.

Japanske Sony ser dog ud til at ville overraske ved årets udgave af CES-elektronikmessen ved at løfte sløret for en elbilsprototype døbt ’Vision S’.

Her ønsker selskabet at vise, hvordan et hav af sensorer, 33 i alt, kan gå op i en højere enhed i samspil med 360 graders lyd, mobilforbindelse og et hav af skærme.

”Denne prototype er inkarnationen af, hvad vi vil bringe til fremtidens mobility,” lyder det fra Sony CEO Kenichiro Yoshida under præsentationen.

Se også: Tesla præsenterer ny vild bil - se Elon Musks nye futuriske cybertruck her

Et sammensurium af dele

Selvom det er Sony, der løfter sløret for bilen, lader selskabet dog forstå, at selve elbilsplatformen, som Sony-elektronikken hviler på, er sikret af bilproducenten Magna, skriver netmediet The Verge.

Andre underleverandører som Bosch og Blackberry har også bidraget til bilen, som Sony til sidst har stykket sammen.

Selve prototypen synes da også at låne designelementer fra flere af tenorerne i den hastigt voksende skare af elbilsproducenter.

Set fra siden vækker protypen minder om en Tesla Model 3, mens frontpartier har flere ligheder med Porsches Taycan-elbil.

Inde i kabinen får både fører og frontpassagerer udsyn til et ekstra bredt display på tværs af konsolen – ligesom hos den kinesiske bilproducent Byton, mens bagsædepassagererne får hver en kæmpeskærm af adsprede sig med.

Taget i betragtning af, at elbiler udgør en helt ny produktkategori for Sony, fik selskabet ikke røbet mange konkrete planer om Vision S' eventuelle produktionsudsigter, eventuelle prisniveau eller øvrige fremtidsplaner for bilprototypen.

Det er dog blevet til en video fra den japanske teknologikæmpe, hvor flere af teknologierne fremvises i aktion nedenunder:

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil