Virusfrygt giver prisstigninger: Særligt pc-skærme og fjernsyn er berørt

Mindst fem LCD-producenter i det infamøse Wuhan-område i Kina er hårdt ramt af coronavirus-karantæne. Det giver allerede nu frygt for prisstigninger.

Artikel top billede

Udbruddet af coronavirus har ramt epicenteret for epidemiens udbrud, Hubei-regionen i Kina, hårdt. Siden 23. januar har byen været underlagt karantæne.

Regionen huser flere af klodens førende LCD-producenter, hvilket forventes at give flaskehalse i den globale skærmproduktion til både pc’er og fjernsyn, skriver vores søstermedie Pcworld.

Omkring Hubei-regionens hovedby, Wuhan, findes fem LCD-fabrikker, som er gået i stå siden karantænens start.

Analysinstituttet IHS Markit vurderer, at produktionsstoppet har reduceret Kinas samlede LCD-produktion med 10 procent i januar. I februar forventes reduktionen at ramme op til 20 procent.

Kina er i førertrøjen når det gælder LCD-fremstilling med omkring 55 procent af den globale produktion, vurderer analyseinstituttet.

Prisstigninger i sigte

Den reducerede produktion har allerede nu fået priserne til at stige med mellem en og to dollar, eller cirka syv til 14 kroner, per skærmpanel, lyder det.

Merprisen kan dog ryge op til mellem tre og fem dollar, estimeres det, mens der allerede nu ses tilfælde af panikopkøb, hvor producenter dobbeltbooker deres panel-indkøb for at sikre deres forsyningskæder.

Coronavirus-epidemien har siden december 2019 ramt Kina særlig hårdt, med over 17.207 ud af klodens 17.393 tilfælde af sygdommen, der i alt har krævet 361 ofre i Kina og en enkel i Thailand ifølge nyhedsmediet BNOnews.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S