Morgen-briefing: Ny formand for Teleklagenævnet / Ni firmaer politianmeldt for ulovligt telefonssalg / Europas største mobilmast-selskab på vej

Ny formand for Teleklagenævnet. Ni firmaer politianmeldt for ulovligt telefonssalg. Europas største mobilmast-selskab på vej. Vi passer bedre på på nettet. Huawei investerer 35 millioner kroner i partnerskab med Aalborg Universitet. ProActive overtager stor platform til dansk elnet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Godmorgen denne mandag morgen. Dagens morgen-briefing er udvalgt og komponeret af Dan Jensen.

Ny formand for Teleklagenævnet

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) har udpeget professor og advokat i Gorrissen Federspiel, Søren Sandfeld Jakobsen, som ny formand for Teleklagenævnet for de kommende fire år.

Søren Sandfeld Jakobsen kender arbejdet indefra, da han i den foregående periode på fire år - altså siden 2016 - har været næstformand i Teleklagenævnet, hvor han sammen med afgående formand, Caroline Heide-Jørgensen, har tegnet formandsskabet.

Teleklagenævnet behandler primært klager over afgørelser truffet af Erhvervsstyrelsen og Energistyrelsen vedrørende konkurrencemæssige forhold på teleområdet. Teleklagenævnet er desuden administrativ klageinstans på andre områder.

Ni firmaer politianmeldt for ulovligt telefonssalg

Forbrugerombudsmanden har anmeldt ni virksomheder til politiet for ulovligt telefonsalg, hvor selskabernes sælgere har ringet folk op eller medvirket hertil uden at have fået lov.

Det drejer sig om Ørsted Privatsalg, Vindstød og C More, Alm. Brand Forsikring, NTG Sales, Ritter & Jensen Marketing, Stenhøj Media, eGenti og Toleadoo.

Ifølge Forbrugerombudsmanden har Ørsted, Vindstød, C More, Ritter & Jensen Marketing og Stenhøj Media alle erkendt og accepteret at betale bøder på op til 175.000 kroner.

“Forbrugerombudsmanden har de seneste år kunnet konstatere en markant stigning i antallet af klager over telefonsalg. I 2019 nåede klagetallet op på 920 klager, hvilket er det hidtil højeste. Det er især klager over uønsket salg fra tele-og energibranchen, der fylder i bunken,” lyder det i en meddelelse fra Forbrugerombudsmanden, som du finder her.

Europas største mobilmast-selskab på vej

EU’s konkurrencemyndigheder giver grønt lys til etableringen af det, der står til at blive Europas største mobilmast-selskab, skriver Reuters.

Det kommer til at se dagens lys i et partnerskab mellem Vodafone og italienske Tim, der betyder, at Vodafone vil overføre sine italienske mobilmaster til Tim-datterselskabet Inwit, som Tim ejer 60 procent af.

EU’s konkurrencemyndigheder har i godkendelsen lagt vægt på, at Vodafone og Tims kombinerede 4.000 mobilmaster i europæiske byer med mere end 35.000 indbyggere vil blive gjort tilgængelige for selskabernes konkurrenter.

Vi passer bedre på på nettet

Danskerne er blevet væsentligt bedre til at passe på os selv på internettet, konkluderer Digitaliseringsstyrelsen på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Ifølge styrelsen tjekker markant flere danskere end tidligere eksempelvis, om websites er sikre, inden de anvender dem, ligesom mange flere end tidligere i dag anvender lange passwords på mindst 12 tegn.

“Undersøgelsen viser samtidig en tendens til, at folk på grund af sikkerhedsbekymringer afholder sig fra visse aktiviteter som for eksempel nethandel og at afgive oplysninger til sociale medier,” lyder det fra styrelsen.

Huawei investerer 35 millioner kroner i partnerskab med Aalborg Universitet

Kinesiske Huawei vil over de kommende fem år investere i alt 35 millioner kroner i et strategisk partnerskab med Aalborg Universitet.

“Trådløs kommunikation, antenne-design, energi og datalagring er blot nogle af de forskningsfelter, som Huawei og forskere fra Aalborg Universitet (AAU) netop har aftalt at forske i sammen,” lyder det i en meddelelse fra selskabet.

Det kinesiske selskab og universitetet kender allerede hinanden ret godt, i det de allerede samarbejder.

Ifølge Huawei har parternes samarbejde indtil videre udmøntet sig i 20 forskningsprojekter.

ProActive overtager stor platform til dansk elnet

ProActive overtager hele den såkaldte DataHub-platform fra Kamstrup, Kamstrup, der leverer el-, vand- og varmemålere.

DataHub-platformen anvender Energinet til at overføre data fra fjernaflæste målere.

“Med overtagelsen påtager ProActive sig ansvaret for drift og support af eksisterende kunder og for videreudvikling af platformen. ProActive vil fortsat have et tæt samarbejde med Kamstrup for at skabe værdi for kunder i forsyningssektoren generelt,” lyder det i en meddelelse fra selskabet, som du finder her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Barco

    De vigtigste samarbejdstrends, som enhver IT-leder bør holde øje med

    I lang tid har samarbejdsbranchen fokuseret på at forbedre enhedsfunktioner – bedre kameraer, klarere lyd og smartere software. Men den virkelige forvandling handler ikke om funktioner.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

    Sarah Warm

    IFS Danmark A/S

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

    Boris Sudar

    Renewtech ApS

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job