Bog: Facebook set fra indersiden - fra kollegieværelse til verdensherredømme

Amerikansk techjournalist går bagom Facebook, men kritiseres også for ikke at gå tilstrækkeligt meget til stålet i sin hudfletning af det sociale netværk.

Artikel top billede

Som det konstateres i The New York Times anmeldelse af ”Facebook: The Inside Story”, så har det globale sociale netværk udviklet en patentforklaring, hver eneste gang man tages med fingrene i kagedåsen: ”Vi vil forbinde verden og har de bedste intentioner. Men det kan jo beklageligvis gå galt, når man forbinder milliarder af mennesker med hinanden.”

Dermed frikender Zuckerberg & Co. pr. definition sig selv. Uanset om det handler om russisk indblanding i vestlige valg, folkemord i Myanmar, spredning af falske nyheder eller alt midt imellem.

Derimod går det sociale netværks talsmænd- og kvinder let hen over det faktum, at Facebooks algoritme netop er designet til at sprede indhold, der sender brugernes blodtryk helt op i det røde felt.

Primært fordi det er den slags indhold – og ikke kun uskyldige kattevideoer eller billeder af børnebørnene – der skaber klik, engagement og har gjort Facebook ufatteligt succesfuld.

Fra kollegieværelse til verdensherredømme

Det er blandt pointerne i Facebook: The Inside Story af Steven Levy, der har fulgt Silicon Valley og Facebook i en lang årrække, og skildrer virksomhedens udvikling hele vejen fra kollegieværelset til positionen som ukronet konge over de sociale medier.

Bogen profiterer på forfatterens adgang til Zuckerberg, men dette er angiveligt også dens svaghed.

Flere anmeldere mener således, at Levy lidt for villigt køber Zuckerbergs forklaringer og ikke stiller tilstrækkeligt mange kritiske spørgsmål.

Om dette passer eller ej, må være op til den enkelte læser at vurdere. Under alle omstændigheder er de fleste enige om, at bogen er særdeles velskrevet – samt at den kommer godt rundt om den mest magtfulde spiller i det moderne mediebillede, hvilket jo har en værdi i sig selv.

Fakta: Facebook: The Inside Story. Forfatter: Steven Levy. Udkommet februar 2020

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S