Bog: Facebook set fra indersiden - fra kollegieværelse til verdensherredømme

Amerikansk techjournalist går bagom Facebook, men kritiseres også for ikke at gå tilstrækkeligt meget til stålet i sin hudfletning af det sociale netværk.

Artikel top billede

Som det konstateres i The New York Times anmeldelse af ”Facebook: The Inside Story”, så har det globale sociale netværk udviklet en patentforklaring, hver eneste gang man tages med fingrene i kagedåsen: ”Vi vil forbinde verden og har de bedste intentioner. Men det kan jo beklageligvis gå galt, når man forbinder milliarder af mennesker med hinanden.”

Dermed frikender Zuckerberg & Co. pr. definition sig selv. Uanset om det handler om russisk indblanding i vestlige valg, folkemord i Myanmar, spredning af falske nyheder eller alt midt imellem.

Derimod går det sociale netværks talsmænd- og kvinder let hen over det faktum, at Facebooks algoritme netop er designet til at sprede indhold, der sender brugernes blodtryk helt op i det røde felt.

Primært fordi det er den slags indhold – og ikke kun uskyldige kattevideoer eller billeder af børnebørnene – der skaber klik, engagement og har gjort Facebook ufatteligt succesfuld.

Fra kollegieværelse til verdensherredømme

Det er blandt pointerne i Facebook: The Inside Story af Steven Levy, der har fulgt Silicon Valley og Facebook i en lang årrække, og skildrer virksomhedens udvikling hele vejen fra kollegieværelset til positionen som ukronet konge over de sociale medier.

Bogen profiterer på forfatterens adgang til Zuckerberg, men dette er angiveligt også dens svaghed.

Flere anmeldere mener således, at Levy lidt for villigt køber Zuckerbergs forklaringer og ikke stiller tilstrækkeligt mange kritiske spørgsmål.

Om dette passer eller ej, må være op til den enkelte læser at vurdere. Under alle omstændigheder er de fleste enige om, at bogen er særdeles velskrevet – samt at den kommer godt rundt om den mest magtfulde spiller i det moderne mediebillede, hvilket jo har en værdi i sig selv.

Fakta: Facebook: The Inside Story. Forfatter: Steven Levy. Udkommet februar 2020

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Senior SAP S/4HANA Finance Lead / Solution Architect

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse