Artikel top billede

Ny standard skal skabe sammenhæng og sikre genbrugeligheden af offentlige danske it-systemer: Se den her

Digitaliseringsstyrelsen er klar med ny standard for beskrivelse af offentlige it-systemer, der en gang for alle skal mane forvirring og uenigheder i jorden.

Med en ny fælles-standard til beskrivelse af alle offentlige it-systemer vil Digitaliseringsstyrelsen en gang for alle forsøge at mane al uenighed og forvirring i håndtering af de offentlige systemer i jorden.

Den nye standard - der egentlig består af to modeller - skal nemlig sikre, at alle oplysninger, der indsamles om offentlige systemer, altid udmøntes i sammenlignelige beskrivelser - også selv om de indsamles fra forskellige kilder og på forskellig måde.

Det skal sikre det, som Digitaliseringsstyrelsen kalder for ‘genbrugelighed og kvalitet i de indsamlede oplysninger.’

“Det skal således bidrage til at skabe et fælles og tværgående sprog for overblik over anvendte it-systemer,” lyder det fra styrelsen.

To modeller

Den nye standard er opdelt i to modeller, en såkaldt basisprofil (kaldes for SYS-AP) samt en såkaldt arkivprofil (kaldes for archvSYS-AP), der er udvidet med forskellige arkiverings-mæssige elementer.

De omfatter begge basis-data som systemnavn, system-ejer, formål og data for ibrugtagning.

“Standarden giver også en ensartet struktur for disse oplysninger i et fælles udvekslingsformat, som gør det muligt at dele oplysninger om it-systemer på en effektiv måde,” meddeler Digitaliseringsstyrelsen.

Du kan læse mere om standarderne hos Digitaliseringsstyrelsen her: Standard for beskrivelse af it-systemer




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere