Topchef for e-Boks taler ud om de mange nedbrud: "I foråret har vi selv været utilfredse med vores egne præstationer"

Interview: "Hver gang andre systemer går ned, får de fleste andre selskaber det ikke udskreget i alle mulige medier, men det gør vi, fordi vi er dem, vi er. Vi arbejder på, at det ikke sker igen, men det er blevet blæst op til en kæmpe stor problemstilling." Ulrik Falkner Thagesen taler ud om forløbet med ustabil drift hos e-Boks over flere måneder.

Artikel top billede

Foto: Christoffer Lund-Hansen

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Få indsigt i e-Boks-problemer
  • Derfor gik det galt, og sådan er det blevet løst
  • Bliv klogere på detaljerne for nedbrud
  • Læs hvordan e-Boks har oplevet forløbet
  • Find også ud af hvorfor selskabets topchef mener, at problemerne er blevet blæst ud af proportioner
1.430
7:15 min
Siden juni 2019 har e-Boks' Digital Post-løsning måned efter måned været ramt af forskellige fejl og nedbrud.

Nedbrud og ustabil drift har været tilbagevendende begivenheder i så høj grad, at e-Boks ikke har kunnet leve op til oppetidskravet på 99,5 procent i kontrakten med Digitaliseringsstyrelsen i ni ud af de seneste 10 måneder.

Det betyder, at e-Boks endnu ikke har overholdt det mål i én eneste måned i 2020, men efter en hård start på året, hvor løsningen var særligt ramt i januar og februar, er der nu bedre tider på vej.

Løsningen er igen stabil, lyder det fra e-Boks' topchef Ulrik Falkner Thagesen.

I et stort interview med Computerworld taler han ud om årsagerne til de forskellige nedbrud, hvordan e-Boks har arbejdet med at udbedre fejlene, og hvordan han har oplevet hele forløbet.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S