Topchef for e-Boks taler ud om de mange nedbrud: "I foråret har vi selv været utilfredse med vores egne præstationer"

Interview: "Hver gang andre systemer går ned, får de fleste andre selskaber det ikke udskreget i alle mulige medier, men det gør vi, fordi vi er dem, vi er. Vi arbejder på, at det ikke sker igen, men det er blevet blæst op til en kæmpe stor problemstilling." Ulrik Falkner Thagesen taler ud om forløbet med ustabil drift hos e-Boks over flere måneder.

Artikel top billede

Foto: Christoffer Lund-Hansen

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Få indsigt i e-Boks-problemer
  • Derfor gik det galt, og sådan er det blevet løst
  • Bliv klogere på detaljerne for nedbrud
  • Læs hvordan e-Boks har oplevet forløbet
  • Find også ud af hvorfor selskabets topchef mener, at problemerne er blevet blæst ud af proportioner
1.430
7:15 min
Siden juni 2019 har e-Boks' Digital Post-løsning måned efter måned været ramt af forskellige fejl og nedbrud.

Nedbrud og ustabil drift har været tilbagevendende begivenheder i så høj grad, at e-Boks ikke har kunnet leve op til oppetidskravet på 99,5 procent i kontrakten med Digitaliseringsstyrelsen i ni ud af de seneste 10 måneder.

Det betyder, at e-Boks endnu ikke har overholdt det mål i én eneste måned i 2020, men efter en hård start på året, hvor løsningen var særligt ramt i januar og februar, er der nu bedre tider på vej.

Løsningen er igen stabil, lyder det fra e-Boks' topchef Ulrik Falkner Thagesen.

I et stort interview med Computerworld taler han ud om årsagerne til de forskellige nedbrud, hvordan e-Boks har arbejdet med at udbedre fejlene, og hvordan han har oplevet hele forløbet.

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S