Her ses Ricohs danske ledelse, der går tur i Rude Skov i Nordsjælland. (Foto: Søren Krogh-Nielsen)

Ricohs danske ledelse på 10 kilometer travetur efter seks ugers isolation: "Det stimulerer noget i hjernen at være sammen fysisk igen"

Den danske ledelse i print-selskabet Ricoh havde ikke set hinanden i halvanden måned. Derfor valgte ledelsen at gå en 10 kilometer lang tur i skoven. "Uanset hvor introvert man er, så er der et eller andet behov for at være i nærheden af andre mennesker," fortæller Søren Krogh-Nielsen, administrerende direktør i Ricoh Danmark.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Hvorfor Ricohs danske ledelse gik en lang tur i skoven
  • Direktørens syn på vigtigheden af fysisk samvær med kollegerne
  • Hvordan Ricoh Danmark arbejder virtuelt
697
3:30 min
"Vi samlede ledelsen på fire mand og gik en lang tur. Det gav bare noget rigtig positiv energi."
Sådan lyder udmeldingen fra administerende direktør i Ricoh Danmark, Søren Krogh-Nielsen.

Print-selskabets ledelse havde ikke været fysisk i samlet i mere end halvanden måned.

Derfor mødtes ledergruppen og gik en 10 kilometer lang tur i Rude Skov i Nordsjælland.

"Mennesker er jo sociale væsener. Uanset hvor introvert man er, så er der et eller andet behov for at være i nærheden af andre mennesker, da vi er flokdyr."

[b]Læs også: På besøg hos mægtige Ricoh i Japan: Skal navigere i et styrtdykkende marked - se hvordan[/b]

Lige siden 11. marts, hvor Mette Frederiksen (S) bedyrede den midlertidige nedlukning af landet, er ledelsens samarbejde foregået virtuelt via egne værktøjer og Microsoft Teams, fortæller Søren Krogh-Nielsen.

"Det er egentligt meget sjovt, at jeg har set mit lederteam mere end nogensinde før - bare over video."

Men det er ikke det samme som at se folk i virkeligheden, understreger han.

Vil gentage succesen
Ledelsen, bestående af administrerende direktør Søren krogh-Nielsen, Jens Bindesbøll, Jørgen Mohr Henriksen, og Søren Steendahl, erstattede derved de virtuelle møder med en lang gårtur i det fri, der endte med en picnic ved Sjælsø.

For en stund blev det sociale behov stillet i et fysisk rum, selvom det skete med behøring afstand, forklarer direktøren, der ikke er i tvivl om, hvad det bidrager med i en tid, hvor alle har været bundet til hjemmearbejdspladsen.

Defor er det heller ikke sidste gang, at initiativet tages i brug.

"Det gav en masse god energi. Derfor har vi også besluttet at gøre det igen om 14 dage. Så finder vi et nyt sted og går en tur. Vi ved endnu ikke, hvornår vi alle kan samles på kontoret igen, så det er virkelig rart at kunne ses udenfor indtil da."

Læs også: Printbranchens store paradoks: Kannibalisme af kerneforretningen er vejen til overlevelse

Søren krogh-Nielsen oplever selv, at han er blevet mere produktiv, når han arbejder hjemmefra. Der er ingen forstyrrelser, og han kan gå direkte fra det ene virtuelle møde til det andet.

Men trods effektiviteten vokser afsavnet for det fysiske samvær med kollegerne.

"Vi har været tvunget til at være meget hjemme og ikke se ret mange mennesker, så man får ikke den her følelse af fællesskabet, selvom man ser folk på video," siger han og tilføjer:

"Vi er jo sociale mennesker, så det er svært ikke at give et kram eller et håndtryk, når man ser hinanden, da det er den naturlige måde at møde hinanden på."


Flokdyrsmentaliteten kommer frem
Selvom medarbejderskaren har arbejdet hjemmefra, så har der været daglig kontakt de ansatte imellem.

Søren Krogh-Nielsen forklarer, at der holdes virtuelle fredagsbarer, salgsafdelingen holder virtuelle kaffemøder og der er stand-up-møder hver eneste morgen, hvor selskabets omkring 180 danske medarbejdere kommunikerer virtuelt med hinanden.

Læs også: Dansker er steget til tops i et af verdens største printerfirmaer: Forlod Danmark for 22 år siden - og har ingen planer om at vende hjem

Ricoh Danmark var klar til at rykke al arbejdet hjem fra første dag, hvor landet lukkede ned, og det har fungeret godt - men det kan alligevel ikke erstatte det fysiske samvær, som der sker på arbejdspladsen, forklarer direktøren.

"Flokdyrsmentaliteten kommer op i en. Det stimulerer noget i hjernen at være sammen fysisk igen," siger han og tilføjer, at det er en anden dialog, der åbnes op for end den, der sker over video.

Ricoh Danmark er så småt begyndt at åbne hovedkontoret op i Vallensbæk, men det er kun mellem fem og ti medarbejdere, der møder ind ad gangen, forklarer Søren Krogh-Nielsen.


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan gearer du Cloud og IoT for at accelerere din digitale transformationsstrategi
Print er fortsat en værdifuld og integreret forretningsfunktion, men organisationer har svært ved at se sammenhængen mellem print og de bredere strategiske it-initiativer, såsom it-outsourcing, cloud migration og digital transformation. IoT får også stadig mere opmærksomhed og dataanalyse af allestedsnærværende implementering af IoT-teknologi, får betydelig opmærksomhed og traction. På verdensplan har 61% af de adspurgte virksomheder implementeret IoT projekter, mens yderligere 27% har planer om at implementere det indenfor de næste 12 måneder. Lige så vigtigt er det at hele 85% af alle IoT beslutningstagere i organisationerne har et budget allokeret til IoT projekter. Dette whitepaper bruger data fra en nylig undersøgelse fra IDC, som undersøger hvordan virksomheder prioriterer strategiske it-investeringer, som driver den digitale transformation og kigger mere specifikt på hvordan disse investeringer kan mappes til langsigtede krav omkring brugen af papir og print.