Apple klar med nyt regnskab: Den mest udfordrende tid, som vi nogensinde har oplevet - se tallene her

Apples aktiekurs dykker i en usikker tid for selskabet i kølvandet på kvartalsregnskabet, der viser kraftig opbremsning i væksten.

Artikel top billede

Selv om corona-virussen har ført til lukkede fabrikker og kraftig opbremsning af salget i Kina, melder Apple om lille omsætningsvækst i årets første kvartal.

Omsætningen steg her nemlig med en enkelt procent i forhold til samme kvartal i fjor til nu 58,3 milliarder dollar.

Til gengæld er indtjeningen dykket med tre procent til 11,25 milliarder dollar.

Omsætningen er en smule højere end den, som markedet havde forventet. Alligevel er aktiekursen dykket i kølvandet på regnskabet.

“Midt i det mest udfordrende globale miljø, som vi nogensinde har drevet virksomhed i, er vi stolte over at kunne meddele, at Apple faktisk voksede i løbet af kvartalet,” lyder det fra topchef Tim Cook.

Ifølge regnskabet henter Apple 62 procent af sin omsætning i lande uden for USA.

Omsætningsvæksten skyldes ikke mindst, at kvartalet har budt på omsætningsrekord i de to divisioner Services og Wearables.

Services - der drækker over Apple Music, Apple News og Apple Store - omsatte for 13,3 milliarder dollar, mens Wearables - der tæller salg af AirPods, Apple Watch og lignende - omsatte for 19,6 milliarder dollar.

Til gengæld er salget af iPhone, iPad og Mac faldet med næsten syv procent til 38,7 milliarder dollar.

“I denne vanskelige tid er vores brugere afhængige af Apple-produkter for at finde nye måder at holde sig connected, være informerede, kreative og produktive,” lyder det fra selskabet.

Apple er nu vej til at udbetale dividende på 0,82 dollar per aktie.

Apple vil ikke komme med klare meldinger om fremtiden. Men Ifølge Wall Street Journal siger Tim Cook, at meget tyder på, at forbrugerne spenderer flere penge på nogle af Apples produkter i denne måned end tidligere.

“Vi har tiltro til fremtiden og fortsætter med at foretage betydelige investeringer i alle vores forretningsområder - inklusive vores femårs-plan om at bidrage med 350 milliarder dollar til den amerikanske økonomi,” lyder det fra selskabet.

Læs også:

Corona-krise får Microsofts omsætning og indtjening til at buldre i vejret

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S