Computerworld vender tilbage til redaktionslokalerne - men meget af arbejdet vil i fremtiden som udgangspunkt foregå hjemmefra.

So long, kontor – jeg kommer aldrig tilbage (på samme måde)

Chefredaktøren har ordet: Som midaldrende mand i en vellønnet, mandsdomineret branche har jeg set alle racercyklerne, Porscherne og løbeskoene. Men nu er jeg selv røget i en midtvejskrise. For hverken jeg eller medarbejderne gider egentligt vende tilbage til kontoret.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
Som midaldrende mand i en vellønnet, mandsdomineret branche har jeg set alle racercyklerne, Porscherne og løbeskoene. Men nu er jeg selv røget i en midtvejskrise.

Den begyndte egentligt i forrige uge, hvor vi på et virtuelt møde diskuterede en eventuel tilbagevenden til kontoret.

Jeg fangede mig selv i at sidde og tænke ”Hvorfor? Det går jo meget godt”

Der er altid den oplagte forklaring, at det er mig, der er noget galt med.

Så et par dage efter præsenterede jeg på et redaktionsmøde ideen om en snarlig tilbagevenden til redaktionens prangende storrumskontor i et charmerende stationsnært DDR-inspireret forstadsbetonbyggeri.

Ingen flag eller balloner - kun tavshed
Jeg havde ikke ventet flag og balloner, men den høflige og afventende tavshed fra hjemmekontorerne var ret sigende.

Mit eget tidligere ”Hvorfor?” var mødets mest uudtalte spørgsmål.

Havde vi nu ikke lige øget produktionen og omsætningen – og samtidig med ét slag fjernet både 1,5 timers daglig pendlen, støjen på kontoret og de belastende kollegaer, der liiige kigger forbi for at høre, om du har læst deres mail …?

Men de har jo ret.

I den undersøgelse, som Computerworld netop har gennemført sammen med it-jobbank, har knapt 1.100 personer fortalt om deres arbejde under coronakrisen.

Her svarer hele 89 procent af de ansatte i it-branchen, at hjemmearbejdet har været en positiv eller meget positiv oplevelse.

Også selvom 38 procent angiver, at de har arbejdet mere eller meget mere end normalt – og også selvom lønnedgang, bonustab og tvungen afholdelse af ferie har ramt mange.

Trivslen er den store udfordring
Før du opsiger lejemålet på kontoret og dømmer dine ansatte til det vilde hjemmeliv, bør du dog lige vide, at 29 procent oplever, at deres trivsel på arbejdet er forringet.

Det er et tal, der er tilpas stort til, at det ikke opvejes af de 18 procent, der oplever, at deres trivsel er blevet forbedret.

Der er med andre ord ingen nemme løsninger.

Vil du fange fordelene ved hjemmearbejde, må du arbejde med bifangsten af øget utryghed og ringere trivsel.

Men hey, det er det, som ledere er sat i verden til – og nu har du også tiden, mens du alligvel har mutet det obligatoriske statusmøde, som har overlevet corona og sandsynligvis stadig står i kalenderen, når solen engang brænder ud.

Selv har jeg taget konsekvensen og (endelig) lyttet til både min indre stemme og medarbejderne: Tingene vil ikke blive som før. Tingene MÅ ikke blive som før.


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen

0 Premium-indhold

Bagmandspolitiet anholder seks mænd bag ulovlig pirattjeneste med 20.000 brugere

0 Premium-indhold

Windows 10X er sluppet ud: Se det nye styresystem i aktion her

0 Premium-indhold

TDC, Telia, Telenor og 3 fortsætter ulovlig logning: "Teleselskaberne må afklare med sig selv, om de vil foretage en frivillig masselogning eller rette sig efter EU-retten"

0 Premium-indhold

Microsoft Teams på vej med tre nye funktioner: Sådan kan du se de møder, som du er gået glip af


Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Gratis whitepaper: Hvad er EDI, og hvordan kan det styrke min forretning?
Overvejer du EDI, og ønsker du at undersøge, om EDI er den rette investering for din virksomhed? Har en af dine kunder eller leverandører for nyligt bedt dig om at udveksle elektroniske dokumenter (EDI)? Så hent dette whitepaper og få et overblik over, hvad EDI er, og hvilke fordele producenter og grossister som dig kan se frem til, når du investerer i EDI til din forretning.