Computerworld vender tilbage til redaktionslokalerne - men meget af arbejdet vil i fremtiden som udgangspunkt foregå hjemmefra.

So long, kontor – jeg kommer aldrig tilbage (på samme måde)

Chefredaktøren har ordet: Som midaldrende mand i en vellønnet, mandsdomineret branche har jeg set alle racercyklerne, Porscherne og løbeskoene. Men nu er jeg selv røget i en midtvejskrise. For hverken jeg eller medarbejderne gider egentligt vende tilbage til kontoret.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
Som midaldrende mand i en vellønnet, mandsdomineret branche har jeg set alle racercyklerne, Porscherne og løbeskoene. Men nu er jeg selv røget i en midtvejskrise.

Den begyndte egentligt i forrige uge, hvor vi på et virtuelt møde diskuterede en eventuel tilbagevenden til kontoret.

Jeg fangede mig selv i at sidde og tænke ”Hvorfor? Det går jo meget godt”

Der er altid den oplagte forklaring, at det er mig, der er noget galt med.

Så et par dage efter præsenterede jeg på et redaktionsmøde ideen om en snarlig tilbagevenden til redaktionens prangende storrumskontor i et charmerende stationsnært DDR-inspireret forstadsbetonbyggeri.

Ingen flag eller balloner - kun tavshed
Jeg havde ikke ventet flag og balloner, men den høflige og afventende tavshed fra hjemmekontorerne var ret sigende.

Mit eget tidligere ”Hvorfor?” var mødets mest uudtalte spørgsmål.

Havde vi nu ikke lige øget produktionen og omsætningen – og samtidig med ét slag fjernet både 1,5 timers daglig pendlen, støjen på kontoret og de belastende kollegaer, der liiige kigger forbi for at høre, om du har læst deres mail …?

Men de har jo ret.

I den undersøgelse, som Computerworld netop har gennemført sammen med it-jobbank, har knapt 1.100 personer fortalt om deres arbejde under coronakrisen.

Her svarer hele 89 procent af de ansatte i it-branchen, at hjemmearbejdet har været en positiv eller meget positiv oplevelse.

Også selvom 38 procent angiver, at de har arbejdet mere eller meget mere end normalt – og også selvom lønnedgang, bonustab og tvungen afholdelse af ferie har ramt mange.

Trivslen er den store udfordring
Før du opsiger lejemålet på kontoret og dømmer dine ansatte til det vilde hjemmeliv, bør du dog lige vide, at 29 procent oplever, at deres trivsel på arbejdet er forringet.

Det er et tal, der er tilpas stort til, at det ikke opvejes af de 18 procent, der oplever, at deres trivsel er blevet forbedret.

Der er med andre ord ingen nemme løsninger.

Vil du fange fordelene ved hjemmearbejde, må du arbejde med bifangsten af øget utryghed og ringere trivsel.

Men hey, det er det, som ledere er sat i verden til – og nu har du også tiden, mens du alligvel har mutet det obligatoriske statusmøde, som har overlevet corona og sandsynligvis stadig står i kalenderen, når solen engang brænder ud.

Selv har jeg taget konsekvensen og (endelig) lyttet til både min indre stemme og medarbejderne: Tingene vil ikke blive som før. Tingene MÅ ikke blive som før.


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Danmarks Statistik skifter fra Oracle og SAS Institute til open source-platforme for at spare på licensbetalinger: "Vi ser et teknologi-landskab, hvor nogle af de store spillere er ved at blive overhalet af nye letvægtsprodukter"

0 Premium-indhold

Staten får kæmperabat på over 360 millioner på nyt toldsystem fra Netcompany og Intrasoft: Her er den endelige pris

0 Premium-indhold

Aldrig før har så mange unge ansøgt en it-uddannelse på Københavns Universitet: "Det er godt for de unge, at de vælger noget, der er brug for i landet"

0 Premium-indhold

Efter 24 år valgte Niels Elbek at fratræde posten som topchef i Elbek & Vejrup: Se her hvorfor

0 Premium-indhold

En onsdag i juni bliver DSB's it-systemer ramt af et 48 timer langt nedbrud: "Min første tanke er, at vi må være ramt af et DDoS-angreb"


Premium
Danmarks Statistik skifter fra Oracle og SAS Institute til open source-platforme for at spare på licensbetalinger: "Vi ser et teknologi-landskab, hvor nogle af de store spillere er ved at blive overhalet af nye letvægtsprodukter"
Interview: For at nedbringe udgifterne til de årlige licensbetalinger mindsker Danmarks Statistik forbruget af kerner hos Oracle og SAS Institute for i stedet at bruge open source-platforme. "Vi har haft sindssygt gode resultater med at introducere dem. På de åbne platforme kan vi bygge en del mere selv," siger CIO Annie Stahel. Se platformene her.
Computerworld
NemID ramt af nedbrud
Det er ikke muligt at logge på med NemID i øjeblikket. Nets bekræfter, at der er driftsproblemer. (Opdateret).
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Det skal dit endpoint detection and response-system kunne
EDR, eller endpoint detection and response, lovede egentlig bedre it-sikkerhed og bedre overblik. Men resultaterne er ikke helt overbevisende. I dette whitepaper kan du læse om nogle af begrundelserne for, at traditionel EDR kan drille – blandt andet et systemerne kæmper med manglende integration af data fra andre kilder. Samtidig får du i dette whitepaper en checkliste for, hvad du kan forvente at dit endpoint detection and response-system skal kunne samt en række relevante use cases.