Fremmede stater har angrebet Danmark under coronakrisen: Her vil CFCS styrke den digitale infrastruktur

Interview: Coronakrisen har betydet, at mange måtte slække på it-sikkerhedsniveauet. "Det blev vi professionelt bekymrede over," siger chef for Center for Cybersikkerhed, Thomas Lund-Sørensen.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Hvad Center for Cybersikkerhed har lært af coronakrisen
  • Hvorfor flere danske virksomheder blev ramt af ransomware-angreb umiddelbart efter nedlukningen af Danmark
958
5 min
Tre måneder efter, at statsminister Mette Frederiksen (S) lukkede store dele af Danmark ned, er samfundet begyndt at ligne sig selv igen.

Men den store nedlukning gav især ekstra arbejde med at sikre den danske infrastruktur.

Derfor har de mange ugers nedlukning også sat fokus på, hvor Danmarks digitale selvforsvar er stærkest, og hvor der er behov for at gøre sig ekstra overvejelser, fortæller chef for Center for Cybersikkerhed (CFCS), Thomas Lund-Sørensen, til Computerworld.

fuld adgang til Computerworld Premium

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

Vælg abonnement

Hvad er Premium?

Betalingskort

Prøv Computerworld Premium

1 måned for 19kr. Herefter 249kr/mdr.

Få fuld adgang til Computerworld Premium i 12 måneder for 1.995 kr.

Mulighed for faktura og EAN betaling

Vil du hellere snakke med os?


Premium velkomsttilbud

Tilmelder du dig Premium sender vi dig via mail de tre seneste udgivelser af Computerworld - fyldt med unikke artikler, reportager og analyser af krydsfeltet mellem teknologi, ledelse og forretning

Link til udgivelserne sendes via mail umiddelbart efter der er købt adgang til Premium. Udgivelserne leveres digitalt.

Computerworlds udgivelser

Ingen binding - kan opsiges når som helst. Abonnement fornyes automatisk.

Allerede abonnent?

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

ATP har bygget it-system til udbetaling af feriepenge på tre måneder: "Mange har arbejdet nat og weekender for at nå det"

0 Premium-indhold

Microsoft vil fremover udvikle software, der passer til Europa: Nye systemer skal bygges 'med respekt for europæiske værdier"

0 Premium-indhold

Capture One-ansatte sat 20 procent ned i løn under coronakrisen: "Det var en frivillig ordning, men der var et stort pres på alle folk"

0 Premium-indhold

Nu skal det være slut med statens evighedskontrakter: Vil have indført tvungen pensionering af legacy-systemer

0 Premium-indhold

Top 100: Her er kongerigets ni bedste BI-leverandører


Premium
ATP har bygget it-system til udbetaling af feriepenge på tre måneder: "Mange har arbejdet nat og weekender for at nå det"
Interview: ATP-medarbejdere har måttet droppe sommerferien og arbejde om natten, men nu er løsningen til udbetaling af danskernes indefrosne feriemidler klar. "Lige nu har vi 300.000 i kø, og der er en ventetid på omkring to timer," siger ATP-underdirektør Jesper Juel-Helwig. Bliv klogere på, hvordan ATP har skabt den nye løsning på tre måneder.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan vinder de etablerede virksomheder med digital transformation
For virksomheder der forbereder sig på at gennemgå en digital transformation, hvor Customer Experience er en central faktor, så har der aldrig været mere på spil end nu. Digital disruption truer med at ændre måden legacy virksomheder driver forretning på. Etablerede virksomheder udfordres af nye virksomheder, som mestrer det hurtigt udviklende digitale landskab. Kunder forventer en nem oplevelse og de vil kunne drage nytte af de samme digitale kanaler, som de bruger til at kommunikere med venner og familie med, til at kommunikere med virksomheder. Denne guide har vi designet til at hjælpe Enterprise virksomheder, der er i de tidlige stadier af deres digitale transformation, de organisationer vi kalder Digital Transformers – til at forstå de bedste næste skridt baseret på deres unikke profiler og hjælpe dem med at benchmarke mod deres konkurrenter.