Mesterskab i digital pæle-sidning: Vinderen fik 25.000 dollars

For nyligt blev årets Finger on the app event afholdt. Over en million spillere var med på den minimalistiske leg, som ganske enkelt består i at se, hvem der kan holde fingeren på skærmen længst tid.

Artikel top billede

(Foto: HARNZ)

Reglerne er simple: Vinderne får som udgangspunkt 25.000 dollars, og det driver folk til at sidde i dagevis med pegefingeren på telefonen.

Imens kan man glæde sig over, at konkurrentfeltet langsomt bliver mindre, i takt med at andre spillere giver op.

For at undgå snyd er der indbygget en funktion, hvor spilleren løbende bliver bedt om at flytte fingeren til et nyt punkt på skærmen – uden at løfte fingeren vel at mærke. På den måde undgår man, at flere spillere kan skiftes, og spillet bliver også en øvelse udi, hvem der kan holde sig vågen længst.

Spillet har et twist, i og med at brugere, som giver op, kan stemme på, hvor stor præmien skal være til vinderen. Spillere kan stemme på et beløb mellem 1 og 25.000 dollars.

Dermed har spillet også karakter af et socialt eksperiment, hvor spillernes ærgrelse og beundring over de andre brugere spiller en rolle.

Den digital pælesidning varede lidt over 70 timer får, og de sidste timer var dramatiske. En række brugere blev af arrangørerne bestukket til at give op mod kontante penge. Flere accepterede Til sidst var kun 4 spillere tilbage, og de modtog til sidst et personligt opkald om, at alle havde vundet 20.000 dollars.

Finger on the app er udviklet af den 21-årige youtuber Jimmy “MrBeast” Donaldson, der er kendt for at arrangere events med store pengegaver. MrBeast var den syvende mest fulgte youtuber på verdensplan i 2019 med 26,6 mio. følgere.

Læses lige nu

    MOLIO Erhvervsdrivende Fond

    IT-projektleder

    Københavnsområdet

    Banedanmark

    Cyber Risk Analyst

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S