EU-dom rejser en række nye GDPR-spørgsmål - Datatilsynet skal nu igang med klarlægning

En ny afgørelse fra EU-domstolen har rejst en række nye GDPR-spørgsmål om overførsel af data til USA. Det skal Datatilsynet og de øvrige europæiske datamyndigheder nu undersøge nærmere.

Artikel top billede
Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Hvad EU's Schrems II-dom kommer til at betyde
  • Hvilke spørgsmål Datatilsynet nu skal tage stilling til
  • Hvorfor det er relevant for danske virksomheder
912
4:45 min
EU-domstolen har slået fast, at det var i strid med GDPR, da Facebook brugte den såkaldte Privacy Shield-afgørelse til at flytte persondata fra EU til USA.

Dermed skal der gøres op med den praksis, og det rejser en række spørgsmål, som der nu skal undersøges nærmere, lyder det fra Datatilsynet.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil