Drøj udsigt for Intel: Hvad gør man efter flere år med bøllebank?

Den ellers så selvsikre og solide teknologigigant Intel står for fald. Computerworld ser nærmere på, hvor derouten startede.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Forstå hvorfor Intel er presset
  • Se, hvor det gik galt for koncernen
  • Få et overblik over Intels drøje årti
1.420
7:15 min
Sidste uge styrtdykkede Intels aktie fra omkring 60 til 50 amerikanske dollar ovenpå et regnskab, som ellers bød på et fint resultat.

For at føje spot til skade betød kursdykket, at Intel ikke længere er USA’s førende chip-producent, når det gælder markedsværdi. Den ære tilfalder nu grafikspecialisterne fra Nvidia.

Bag derouten er en bemærkelsesværdig udmelding, der tegner et dystert fremtidsbillede for koncernen, som igennem et halvt århundrede har defineret, udviklet, skabt og fremstillet udstyr, som har bragt it-revolutionen med sig.

Sammen med præsentationen af kvartalsregnskabet lød det, at selskabets længe ventede 7 nanometer procesteknik ville blive forsinket med et år – det var det sidste som investorerne håbede på at høre.

Læs også: Dystre udsigter for Intel trods fantastisk regnskab - udvikling af ny vital Intel-teknologi bliver et helt år forsinket

fuld adgang til Computerworld Premium

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

Vælg abonnement

Hvad er Premium?

Betalingskort

Prøv Computerworld Premium

1 måned for 19kr. Herefter 249kr/mdr.

Få fuld adgang til Computerworld Premium i 12 måneder for 1.995 kr.

Mulighed for faktura og EAN betaling

Vil du hellere snakke med os?


Premium velkomsttilbud

Tilmelder du dig Premium sender vi dig via mail de tre seneste udgivelser af Computerworld - fyldt med unikke artikler, reportager og analyser af krydsfeltet mellem teknologi, ledelse og forretning

Link til udgivelserne sendes via mail umiddelbart efter der er købt adgang til Premium. Udgivelserne leveres digitalt.

Computerworlds udgivelser

Ingen binding - kan opsiges når som helst. Abonnement fornyes automatisk.

Allerede abonnent?

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.