Stort nedbrud:KMD arbejder på højtryk for at klarlægge omfanget og årsagen - rammer flere af selskabets kunder

Artikel top billede

(Foto: Kim Stensdal / Kim Stensdal)

EG brugte ni måneder på at slette patientjournal: "Jeg har ikke nogen kommentarer. Jeg har ikke nogen kommentarer"

Høje-Taastrup Kommunes it-leverandør EG skulle bruge ni måneder på at slette en patientjournal fra leverandørens system, Netforvaltning Sundhed. Hvorfor der skulle gå så lang tid, vil EG dog ikke svare på. "Som jeg har sagt til dig, har jeg ikke nogen kommentarer," lyder det fra EG's kommunikationsmanager, Per Roholt.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs den korte dialog mellem Computerworld og EG om, hvorfor leverandøren skulle bruge ni måneder på at slette et dokument
  • Sådan forholder Høje-Taastrup Kommune sig til processen med EG
  • Se forløbet i sagen
672
3:30 min
Datatilsynet udtaler alvorlig kritik af Høje-Taastrup Kommune for at bruge næsten et år på at slette en borgers patientjournal, der fejlagtigt var endt i kommunens EG-baserede system Netforvaltning Sundhed.

Sagen begynder, da en borger i begyndelsen af maj 2018 beder kommunen om at få slettet sin patientjournal, som Rigshospitalet ved en fejl har sendt til Høje-Taastrup Kommune.

Et par måneder senere tager kommunen affære og henvender sig i slutningen af marts 2019 til sin it-leverandør EG med håbet om, at patientjournalen bliver fjernet og sagen kan lægges bort.

Så let skal det dog ikke gå.

For det er først ni måneder efter kommunens henvendelse, og først efter at kommunens borgerrådgivning har lagt pres på EG, at dokumentet 30. april bliver slettet af EG.

Du kan læse mere om sagen her: Kommune i alvorligt GDPR-brud: Brugte næsten et år på at slette patientjournal

Computerworld ringede derfor op til EG for at få en forklaring på, hvorfor der skulle gå ni måneder, før it-leverandøren så sig i stand til at slette det pågældende dokument.

Sådan gik det.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Flere store kommunale systemer ramt af store problemer og ustabil drift

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

KMD: Vi arbejder på højtryk på klarlægge årsag til kæmpe-nedbrud

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Ukraines cyber-chef til Computerworld: Derfor har Vesten ikke oplevet et russisk dommedags-angreb

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Problemer hos KMD årsag til nedbrud hos e-Boks: Mange kunder er ramt

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Københavns Kommune tager europæisk cloud-alternativ i brug: "Det tegner til, at den virkelig kan noget på både funktionalitet og pris"