Artikel top billede

Intel dropper sit verdensberømte logo og indfører ny visuel identitet: Her er selskabets blot fjerde logo på 51 år

Intel skifter logo i den blot tredje 'identity refresh' siden etableringen for mere end 50 år siden. Det nye logo afspejler ifølge Intel blandt andet, hvordan selskabet vil 'indarbejde menneskelighed i alt, hvad vi foretager os.'

En af de mest stabile konstanter i en ellers omskiftelig it-branche har i årevis været Intels logo og brand, der trods forandringer og fornyelser har været uberørt i årevis.

Det ændrer selskabet nu på.

For første gang siden 2006 får selskabet nu nyt logo i det, der bliver Intels blot tredje ‘identity refresh’ siden etableringen for 51 år siden og det fjerde logo i rækken.

Intel har siden 1969 således haft tre logoer: Det originale, som blev erstattet af det kendte 'Intel Inside' i 1991, som igen blev erstattet af det nuværende logo i 2006.

Med det nye logo fjerner Intel de ellers velkendte to hvide halvcirkler, der i så mange år har omsluttet selskabs-navnet i dets logo.

I stedet forenkles logoet nu, bogstavtypen bliver skarpere og farverne friskere.

Hertil kommer, at navnet bliver omsluttet af en firkantet kasse, mens prikken over i'et bliver mere iøjnefaldende med en anden farve end resten af navnet.

Marketingchef Karen Walker meddeler, at Intel mener, at det er på tide med en ‘identity refresh’, da Intel har udviklet sig markant som selskab med ny strategi, nye mål og ny opbygning i de senere år - men at logoet er forblevet det samme.

Intel har således i meget vid udstræktning skiftet fokus fra processorer til software, AI og Internet of Things.

Et spring ind i fremtiden

Hun kalder det nye logo for ‘et spring ind i fremtiden.’

“Intel er et andet selskab end for fem år siden,” skriver hun.

I en længere meddelelse fylder Intel godt med ord på alt det, som selskabets marketingafdeling mener, at det nye logo repræsenterer af fantastiske ting og sager.

Blandt andet afspejler det nye brand selskabets ‘commitment’ i kampen mod ‘verdens mest kritiske udfordringer,’ ligesom det nye logo viser, hvordan Intel vil ‘indarbejde menneskelighed i alt, hvad vi foretager os.’

Det nye logo er ifølge Intel inspireret af Robert Noyce-citatet ‘Vær ikke besværet af historien. Tag afsted og udfør noget pragtfuldt,’ som marketingdirektøren skriver er et budskab, der ligger i Intels DNA.

“Verden har blot brug for en ide - og Intel Inside - for at udføre noget pragtfuldt,” skriver hun.

Du kan læse Karen Walker og Intel-marketingfolkenes fortolkning af det nye logo her: Sparking the next era for the Intel-brand.