USA tredjestørste bank Bank of America dropper den traditionelle telefoni til fordel for IP-telefoni, det vil sige, at telefonsamtalen ekspederes gennem internettet også kendt som VOIP (Voice Over Internet Protocol).
Banken vil ifølge Wall Street Journal bruge telefoner og switches fra Cisco, når de 180.000 IP-baserede telefoner bliver rullte ud tværs over USA.
Med 180.000 IP-telefoner bliver Bank of America en af de absolut største brugere af internet-baseret telefoni.
Ved at blive normen
Analytikere ser den store ordre som endnu et tegn på, at IP-telefoni er ved at blive normen snarere end undtagelsen.
Et par andre store virksomheder, Ford og flyvemaskineproducenten Boeing, har også annonceret, at de skifter til IP-telefoni.
? Jeg tror vi er nået dertil, at virksomhederne hellere installerer internetbaserede telefoner end de traditionelle modeller, siger Frank Dzubeck, direktør for konsulentvirksomheden Communications Network Architects til Wall Street Journal.
Ifølge analysehuset Dell'Oro Group i Californien var 31 procent af alle telefon switche købt i andet kvartal i år til IP-telefoner, hvor det tal sidste år kun var på 17 procent.
I 5.800 bankfilialer
Bank of America vil installere internet-telefonerne i 5.800 afdelinger af banken i løbet af de næste tre år.
Bankansatte fortæller til Wall Street Journal, at initiativet gør det muligt at fjerne 362 traditionelle omstillingsborde de såkaldte PBX'er og giver de ansatte større muligheder for at kombinere telefonopkald med datatransmissioner.
Billigere og nemmere
Virksomheder begynder at hælde til IP-baseret telefoni, fordi det ofte er nemmere IP-telefoner ofte er nemmere at administrere, billigere at anskaffe og reducerer de løbende omkostninger.
De seneste store IP-telefoni annonceringer betyder måske en start på en generel udskiftning af ældre omstillingsborde, der typisk holder ti år.
Electronic Data Systems hjælper Bank of America med at designe og installere de mange IP-telefoner.