Foto: Christoffer Lund-Hansen.

Saxberg ser tilbage på den første tid som ITB-topchef: "Vi havde en strategi, men vi blev lige banket tilbage til niveau nul"

Interview: Natasha Friis Saxberg tiltrådte i januar som topchef i IT-Branchen med store visioner og en ny strategi i hånden. Efter to måneder i jobbet måtte hun dog lægge de storstilede planer på hylden for en stund. "Det vigtigste var bare at hjælpe vores medlemmer, der som alle andre gik fuldstændigt i overlevelsesmode," siger hun. Læs om Natasha Friis Saxbergs hektiske første tid i jobbet her.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium

Det får du i artiklen

  • Få indblik i hvordan Natasha Friis Saxberg oplevede de første måneder som topchef for IT-Branchen midt i coronakrisen
  • Læs hvordan det var "ren overlevelsesmode" da coronakrisen ramte
  • Bliv klogere på hvordan coronakrisen har været en accelerator for IT-Branchens strategi
  • Indsigt i hvordan Natasha Friis Saxberg nu kan arbejde videre med sin strategi for IT-Branchen i efteråret
  • Se hvordan hun forholder sig til Brancheforeningen for Tech Startups i den ligning
2.553
13 min
Natasha Friis Saxberg havde blot siddet lidt over to måneder i topchefstolen hos IT-Branchen, da coronakrisen ramte.

Den nyslåede topchef havde ellers brugt årets første måneder på at tale om, hvordan IT-Branchen skulle invitere en ny type af medlemmer ind i butikken, så SMV-segmentets andel af medlemsskaren blev mindre og invitere til flere samarbejder på tværs af sektorer.

Natasha Friis Saxbergs indkøringsperiode skulle kulminere på brancheforeningens årsmøde 26. marts, men før det skete, ramte coronavirussen Danmark, og dermed skiftede topchefens prioriteter også - i hvert fald for en stund.

Nu fortæller Natasha Friis Saxberg til Computerworld, hvordan hun har oplevet den første hektiske tid i jobbet.

"Vi havde en strategi, men vi blev lige banket tilbage til niveau nul, for det vigtigste var bare at hjælpe vores medlemmer, der som alle andre gik fuldstændigt i overlevelsesmode. I de første måneder var det vigtigste at tage telefonen, når medlemmerne ringede ind for at finde hoved i hale i, hvordan bedst kunne bakke op," siger Natasha Friis Saxberg.

Læs også: Natasha Friis Saxberg varsler markante ændringer i ITB - vil øge medlemstal med nye typer af virksomheder: "Hvis vi kun er SMV’ernes stemme, så er vi ikke Danmarks it-sektors stemme"

Leverede hurtige resultater
Det blev hurtigt klart, at IT-Branchen skulle kigge på, hvordan regeringens hjælpepakker hjalp - og ikke hjalp - landets forskellige it-virksomheder.

"Vi skulle også forholde os til, at de hjælpepakker der kom, ikke passede til alle vores medlemmer. Startup-segmentet var glemt i første ombæring, men vi fik hurtigt samlet vores startups på alle stadier for at høre, hvad deres behov var," siger Natasha Friis Saxberg og fortsætter:

"Derfor sendte vi fire ønsker ind til regeringen og fik tre af dem opfyldt: Vi fik 350 millioner kroner til Innovationsfonden til særlig coronastøtte, en match-ordning med Vækstfonden, så når en investor eksempelvis investerer en halv million, kan Vækstfonden matche den investering for at få gang i kapitalen og fremskyndelse af skattekreditordningen, som betyder, at hvis man investerer i udvikling, kan man få pengene tilbage igen. Det fik vi fremskyndet."

Læs også: Her er Natasha Friis Saxbergs store planer som topchef for ITB: "Jeg tog jobbet, fordi jeg selv har store ambitioner for den danske it-sektor, men også for Danmark"

Krisestyring med blik for den langsigtede strategi
Generelt mener IT-Branchens topchef, at organisationen har klaret krisen godt.

Efter de første hektiske uger, hvor man i it-sektoren var i "overlevelsesmode" har IT-Branchen sidenhen formået både at agere i et kriseberedskab samtidigt med, at den nye strategi har skulle eksekveres.

"Vi har prøvet at køre begge spor, så vi har kunnet lave krisehåndtering, men samtidig have øje for at nå vores strategiske mål. På den lange bane har det arbejde, som vi måtte gøre i al hast, skabt noget troværdighed og støtte, som gør eksekveringen af strategien lettere. Jeg blev glad for at se, at vi som team kunne opretholde modus operandi samtidig med, at vi håndterede en krisesituation for vores mere end 750 medlemmer" siger Natasha Friis Saxberg.

Og stresstesten af organisationen har givet nogle opløftende svar.

På flere punkter har krisestyringen endda fungeret som accelerator for strategien, lyder det.

"Selvfølgelig har der været nogle udfordringer, som vi ikke har kunnet overskue, men vi har formået at bruge krisen til at accelerere nogle af de aktiviteter, vi alligevel skulle have kigget på. Noget af det, der lå i min strategi, var, at vi skulle kunne skalere vores ydelser ud til alle medlemmer, og det var en teknologisk platform," siger hun og fortsætter:

"Vi skulle sikre os, at vores indhold som onlineevents, udvalg og nyheder på vores digitale kanaler, kom bedre ud, og det blev vi tvunget til at gøre på meget kort tid. Jeg var bekymret for, hvordan vores medlemmer ville tage imod det, men der er ingen, som har undret sig over, at vores events og udvalgsmøder har været virtuelle. På den måde har krisen været en god accelerator for vores strategiske mål."

Hun forklarer, at det lige tog en måneds tid, før tingene sad i skabet.

Til gengæld har initiativerne bidraget til, at flere medlemmer, der ikke tildigere har været aktive i IT-Branchen-regi, pludseligt er blevet det.

"Vi skulle lige lære at skabe engagement virtuelt, for det er sværere at håndtere humor eller fornemme stemningen over Microsoft Teams. Det kræver også mere af deltagerne. Vi har til gengæld fået mange medlemmer, som ikke har været med før, med på vores aktiviteter under krisen," siger Natasha Friis Saxberg.

Læs også: Sådan skal Natasha Friis Saxbergs ITB adskille sig fra konkurrenterne: "Jeg tror i virkeligheden, at det er Dansk Erhverv og Dansk Industri, der gerne vil være mere som os"

"Det var en kort, men forholdsvis dramatisk opbremsning"
Hvor meget overarbejdede du selv i den periode?

"De fleste arbejdede nonstop i den periode. Der var kriseberedskab i forhold til at rykke arbejdspladserne hjem, men der var ikke nok udstyr, så der blev folk enormt kreative i forhold til at finde noget derhjemme, de kunne bruge for, at vi kunne køre videre. Vi måtte ud og købe nye laptops ligesom så mange andre virksomheder. Derudover oplevede mange af vores medlemmer, at deres forretning med fysisk kontakt blev sat på hold," siger Natasha Friis Saxberg.

Gode råd var dyre i den periode, så her sørgede IT-Branchen blandt andet for at indsamle rabatordninger fra forskellige it-virksomheder, der ønskede at stille løsninger til rådighed for andre selskaber i erhvervslivet i form af digitale hjælpepakker.

"Det var en kort, men forholdsvis dramatisk opbremsning. Vi lancerede en digital hjælpepakke, hvor vores medlemmer kunne stille digitale løsninger som hardware og software til rådighed for andre brancher - enten med rabat eller gratis, så de selskaber, der skulle omstille sig, kunne prøve de nødvendige systemer af i en periode, hvilket accelererede deres digitalisering," siger Natasha Friis Saxberg og fortsætter:

"På den måde fik vi aktiveret vores brede skare af medlemmer til at hjælpe andre i erhvervslivet med at komme videre på fordelagtige vilkår. Det var selvfølgelig en hjælp, men også en mulighed for at præsentere nye løsninger."

Da april blev til maj, begyndte hverdagen så småt at indfinde sig igen.

"I maj begynder vi at have vænnet os til den nye hverdag, og børnene har fået deres rutiner derhjemme. I den forstand er jeg så heldig, at jeg er skilt, så jeg havde kun børnene en uge ad gangen, og jeg kunne derfor arbejde nonstop i den anden uge," siger hun.

Læs også: IT-Branchen har forhandlet ny aftale på plads med Dansk Erhverv efter forliste fusionsplaner

Saxberg til det offentlige: Giv ordrer fremfor hjælpepakker
Der opstod også en række uheldige sager, som IT-Branchen var nødt til at håndtere.

En af dem var, da sengetøjsgiganten Jysk halvverede betalingerne til selskabets it-leverandører.

Det kan du læse mere om her: Mægtige Jysk halverer betalingerne til sine it-leverandører: Vil kun betale 50 procent i de kommende måneder

Generelt oplevede it-sektoren en betalingsopbremsning, fortæller Natasha Friis Saxberg.

"Vi så også, at der var den her betalingsopbremsning, og det var problematisk. Ordrerne fra det offentlige faldt med over 30 procent, så det var hele vejen rundt, at vores medlemmer blev ramt," siger hun.

Når IT-Branchens topchef ser tilbage på den periode ærgrer hun sig særligt over, at den offentlige sektor med den ene hånd udbetalte penge i spandevis i form hjælpepakker, men med den anden hånd sløjfede en lang række ordrer til it-leverandørerne.

I stedet for hjælpepakker kunne man bare have givet leverandørerne nogle ordrer til fordel for begge parter, lyder ræsonnementet.

"Det var jo forståeligt nok, for det offentlige blev også sendt hjem, men super ærgerligt, fordi vi samtidig kunne se, hvor mange penge der blev sat af til hjælpepakker. Der kunne det offentlige have hjulpet ved at fastholde deres ordrer eller øge digitaliseringen. Man gav hjælpepakker, men en anden form for hjælp kunne have været ved at give it-virksomhederne nogle flere ordrer,"
siger Natasha Friis Saxberg.

Læs også: Afsløring: IT-Branchen og Dansk Erhverv mislykkedes med fusionsplaner

Nye medlemsmodeller skal testes i efteråret
Støvet har efterhånden lagt sig, efter det noget hektiske forår, og derfor kan Natasha Friis Saxberg igen begynde at kigge mere på de stategiske linjer.

IT-Branchen har fortsat omkring 750 medlemsvirksomheder, og i begyndelsen af året fortalte Natasha Friis Saxberg, at hun frem imod brancheforeningens årsmøde 26. marts ville rejse rundt i landet for at få input fra så mange af medlemmerne som muligt.

I hvor høj grad nåede du at møde medlemmerne, før krisen ramte?

"Jeg nåede gudskelov en del, før coronakrisen ramte. Jeg nåede at mødes med 150 medlemmer i løbet af de første tre måneder. Hovedbestyrelsen havde godkendt strategien, så mit formål var at lære medlemmerne at kende, deres diversitet og deres interesser," siger hun.

Derfor er planen også, at de første spæde skridt mod de nye tiltag, der eksempelvis kan sikre, at it-afdelinger i landets største virksomheder eller andre former for teknologivirksomheder, kan blive medlemmer af IT-Branchen, bliver taget i løbet af efteråret.

De nye medlemsmodeller er dog ikke fastlagt endnu.

"Vi skal bruge resten af året på at teste nye muligheder af og finde ud af, hvordan vi kan være noget for nye segmenter. Så der er ikke taget nogen endelige beslutninger om nye medlemsmodeller. Tanken var, før coronakrisen ramte, at vi skulle arbejde på det i tredje og fjerde kvartal, og den plan kan vi stadig fastholde," siger Natasha Friis Saxberg.

Læs også: Her er de tre hovedtemaer i Natasha Friis Saxbergs store plan for IT-Branchen

Ny brancheforning for danske startups skal være en medspiller fremfor konkurrent
Og når Natasha Friis Saxberg i de kommende måneder skal arbejde med den nye medlemsstrategi skal hun også forholde sig til en ny brancheorganisation ved navn Brancheforeningen for Tech Startups i Danmark er ved at opstå.

Her er 50 danske it-profiler nemlig gået sammen om at skabe en brancheforening, som skal sikre bedre vilkår for startups i Danmark.

Det kan du læse mere om her: 50 danske it-stjerner vil stifte ny konkurrent til Saxbergs IT-Branchen

Initaitivet er ikke kommet som en overraskelse for Natasha Friis Saxberg.

"Jeg har kendt til initiativet i lang tid, så det kom på ingen måde som en overraskelse. Jeg har været i startup-miljøet, fra før der var et startup-miljø, og var med til at sætte gang i det fra sidst i 00'erne, hvor der ikke skete meget, og har været med som mentor og rådgiver for mange startups i mere end et årti. Så jeg kender efterhånden alt og alle i den verden," siger hun.

Natasha Friis Saxberg ser initiativet som en hjælp.

"I de sidste 10 år har startup-miljøet prøvet at skabe en organisering, der kan repræsentere den her gruppe, men det har været svært. Derfor er det bare positivt, at der nu kommer en brancheforening, som prøver at hjælpe," siger hun.

Du siger selv, at du er velbevandret kvinde i det danske startup-miljø. Gør det ikke også ondt, at du ikke kan omfavne deres interesser i IT-Branchen?

"Min tanke har hele tiden været, at når vi skulle gøre noget ved det her segment – som allerede er repræsenteret hos os – så har vi skullet række ud til de organisationer, som allerede gør noget for dem. For vi skal huske, at det er en ekskremt fragmenteret gruppe, og virksomhederne er ekstremt forskellige," siger Natasha Friis Saxberg og tilføjer:

"Det er svært at favne dem alle, og derfor er det kun positivt for os, at der nu kommer en brancheforening, som vi kan samarbejde med. Nu skal de lige i gang og finde ud af, hvad deres formål er, men når det er sket, regner jeg med, at vi sætter os sammen."

Læs også: Se lønnen i den danske it-sektor: Her er medarbejderne med den højeste og laveste løn

Frygter ikke medlemsflugt
Bag det nye initaitiv står blandt andet Endomondo-stifter og Too Good To Go-topchef Mette Lykke, Tradeshifts Mikkel Hippe Brun, Michael Seifert fra Sitecore, Unity-stifter David Helgason, Camilla Ley Valentin, medstifter og CCO hos Queue-it og Pleo-topchef Jeppe Rindom.

Flere af de virksomheder er også medlem af IT-Branchen, ligesom det nye initativ vil henvende sig til flere af IT-Branchens medlemmer.

Natasha Friis Saxberg understreger dog, at hun på ingen måde er bange for en medlemsflugt som følge af det nye initaitiv.

Frygter du ikke, at I mister flere medlemmer på det her?

"Det tror jeg ikke. Jeg tror, at det bliver forskellige ting, man får hos os og i den nye brancheforening. Den nye brancheforening er jo knap nået at komme i gang endnu. Vi har i årtier arbejdet på en række agendaer, og vi har grupper, der fungerer. Vi er i spurt, mens de skal først i gang," siger hun og fortsætter:

"Det handler om at fremme vilkårene for startups, og hvis der er nogle startups, der ikke føler, at vi kan hjælpe dem med det, må vi jo forholde os til det. Men jeg er på ingen måde bange for en medlemsflugt. Vi har en værdi, fordi vi har været her så længe og leverer både politiske og kommercielle resultater, ligesom vi ofte sætter dagsordenen."

Og selv hvis det nye initativ mod Natasha Friis Saxbergs forventnig skulle føre til et mindre medlemstab, vil det kun ramme økonomien i IT-Branchens yderst begrænset.

"Det er ikke der, medlemskronerne kommer fra, så det er ikke noget, vi kommer til at mærke på bundlinjen. Vi tjener ikke vores penge på de små virksomheder, så hvis nogen startups forlader os, vil det være et tab for os som et segment, men det vil ikke udgøre det store økonomiske tab for IT-Branchen," siger hun.

Nu venter et efterår, hvor it-sektoren skal slikke sårene og danne sig et overblik over skadernes omfang efter coronakrisen.

De fulde konsekvenser vil vi først se omkring årsskiftet, spår Natasha Friis Saxberg.

Det kan du læse mere om her: Saxberg advarer: De fulde konsekvenser af corona-krisen vil ramme danske it-virksomheder inden nytår


Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Digitalisering har været motoren: Landets største virksomheder har hævet produktiviteten med 10 milliarder kroner under corona

0 Premium-indhold

Skat gør klar til mangeårigt kæmpeudbud til mere end kvart milliard kroner

0 Premium-indhold

Her er Falcks nye it-strategi: "Det er grænseoverskridende ikke at vide, hvor vi ender henne"

0 Premium-indhold

It-leverandøren SDC får kritik for brud på GDPR

0 Premium-indhold

Skal du tage en Pro eller ej? Sådan vælger du imellem iPhone 12 og 12 Pro


Premium
Digitalisering har været motoren: Landets største virksomheder har hævet produktiviteten med 10 milliarder kroner under corona
Corona-krisen har ført til øget produktivitet og en øget digital indsats. Ny undersøgelse dokumenterer sort på hvidt, at produktiviteten for en række virksomheder er øget under corona.
Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan vinder du større anerkendelse for din sikkerhedsindsats
De fleste IT-sikkerhedsansvarlige oplever undertiden, at topledelsen ikke helt forstår og anerkender de kritiske cybersikkerhedsorienterede udfordringer, virksomheden skal håndtere. Ja, man fornemmer måske endda, at situationens alvor slet ikke trænger igennem på direktionsgangen.