Magtfulde app-selskaber indgår ny alliance: Vil presse Apple og Google til ændringer

Det app-oprør, der blev indledt af danske David Heinemeier Hansson, spreder sig. Nu har en række af de helt store app-virksomheder i App Store dannet end alliance, der kræver bedre forhold i Apple og Googles App Stores

Artikel top billede

Virksomhederne bag de populære apps Spotify, Tinder og Fortnite indgår nu en alliance, der har til formål at tvinge Apple, Google og andre app-platforme til at forbedrede forholdene for app-udviklerne.

Det skriver det amerikanske erhvervsmedie Wall Street Journal.

Alliancen har fået navnet The Coalition for App Fairness.

Udover Spotify Technology, Match Group og Epic Games er også Basecamp, der har danske David Heinemeier Hansson som partner, medstifter af alliancen sammen med Proton Technologies og News Media Europe.

Ifølge alliancen tager de fleste app-platforme i dag for høje kommissioner, når brugere køber nye apps.

I Apples App Store tage Apple eksempelvis 30 procent i kommission, mens udviklerne selv beholder 70 procent.

Tegner brugeren et abonnement, falder kommissionen dog til 15 procent efter de første 12 måneder.

Alliancen mener, at de høje kommissioner hæmmer konkurrencen på platformene og giver apps udviklet af ejeren af platformene en unfair konkurrence-fordel.

Især Spotify, der er i direkte konkurrence med Apples musikstreaming-tjeneste Apple Music, har klaget over sidstnævnte problemstilling.

“Gatekeeper-platforme, der driver disse App Stores, nyder en kontrol over platformene, som de ikke må misbruge, og de må sikre, at der er et tilsyn med platformen, som sikrer, at der fri konkurrence, og at forbrugerne har frit valg,” lyder det fra en talsperson fra alliancen.

Oprøret blev startet af dansker

Flere af de virksomheder, der har grundlagt alliancen, har gennem de seneste måneder være hårde i kritikken af især Apple.

Epic Games, der står bag den populære-spil Fortnite har i august sagsøgt Apple, mens Spotify har klaget EU-kommissionen over Apple, mens David Heinemeier Hansson fra Basecamp var den, der for alvor kickstartede det hele.

Da Basecamp i juni fik afvist mail-programmet Hey i App Store rettede han på sociale medier en hård kritik af Apple, som han beskyldte for at bruge mafia-metoder.

Det kan du læse mere om her: Apple siger pludselig nej til kendt dansk programmørs mail-platform: "Det er tydeligt, at Apple føler sig berettiget til at stramme skruen uden frygt for regulative konsekvenser"

Apple og Basecamp endte til sidst med at finde en løsning på problemet.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S