Foto: Christoffer Lund-Hansen.

Sådan gennemfører top-CIO Jesper Riis massiv it-sammenlægning: "Vi vil kun have ét system til at understøtte én proces globalt"

Interview: På 15 måneder skal Jesper Riis integrere DSV's største opkøb nogensinde, Panalpina med 14.500 ansatte i 70 lande, i virksomheden. Den fulde integration forventes gennemført omkring årsskiftet. "Vi er mere end 90 procent af vejen," siger han. Læs fortællingen om den store opgave her.

Premium Kun for abonnenter

Det får du i artiklen

  • Få indblik i hvordan Jesper Riis gennemfører den massive it-sammenlægning mellem DSV og Panalpina på 15 måneder
  • Læs hvordan Jesper Riis sætter den nye it-organisation
  • Se hvordan koncernens it-organisation er blevet mere end tredoblet på fire år
  • Bliv klogere på hvordan Jesper Riis og hans organisation kan trække på erfaringerne fra DSV opkøb af amerikanske UTi i 2016
  • Tjek status på hvordan det står til med integrationen i øjeblikket
2.340
11:45 min
19. august 2019 gennemfører DSV selskabets største opkøb nogensinde.

Den danske transport- og logistikgigant overtager schweiziske Panalpina i en handel til 37 milliarder kroner.

DSV skifter koncernens navn til DSV Panalpina og overtager 14.500 ansatte fordelt på 70 lande.

Heldigvis kunne Jesper Riis trække på erfaringerne fra DSV's tidligere opkøb af amerikanske UTi for ni milliarder kroner i 2016.

Dengang havde Jesper Riis kun siddet i CIO-jobbet i DSV i lidt over et halvt år, og selvom det amerikanske opkøb var af mindre skala end Panalpina, var selskabets it-infrastruktur i dårligere stand.

fuld adgang til Computerworld Premium

Vælg det abonnement, der passer til dig eller din virksomhed

Vælg abonnement

Hvad er Premium?

Betalingskort

Prøv Computerworld Premium

1 måned for 19kr. Herefter 249kr/mdr.

Få fuld adgang til Computerworld Premium i 12 måneder for 1.995 kr.

Mulighed for faktura og EAN betaling

Vil du hellere snakke med os?


Premium velkomsttilbud

Tilmelder du dig Premium sender vi dig via mail de tre seneste udgivelser af Computerworld - fyldt med unikke artikler, reportager og analyser af krydsfeltet mellem teknologi, ledelse og forretning

Link til udgivelserne sendes via mail umiddelbart efter der er købt adgang til Premium. Udgivelserne leveres digitalt.

Computerworlds udgivelser

Ingen binding - kan opsiges når som helst. Abonnement fornyes automatisk.

Allerede abonnent?

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


Premium
Derfor er SAP ramt af kæmpe nedtur trods stor stigning i indtjeningen
ComputerViews: Mægtige SAP’s markedsværdi er på et øjeblik styrtdykket i den største enkeltstående nedtur for selskabet siden 1999. Selskabet er krise. Se her hvorfor.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.