Her er skattevæsenets nye it-tilsyn: Disse fem it-eksperter kommer til at spille en væsentlig rolle for fremtidens it-projekter

Skatteminister Morten Bødskov (S) er klar med de fem personer, som han vil indsætte som medlemmer i det nye it-tilsyn, der skal holde øje med skattevæsenets it-projekter. Se dem her.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
Skatteministerets nye it-tilsyn kommer til at bestå af solide kræfter, som fremover sammen skal holde et vågent øje med skattevæsenets it-projekter.

Skatteminister Morten Bødskov (S) har nemlig udpeget sine fem kandidater til tilsynet, som efter planen skal tiltræde 1. januar 2021.

De fem kandidater er:

- Peter Schleidt, CIO i Jyske Bank og medlem af Statens It-råd. Tidligere CIO i Danske Bank.

- Jens Schmidt, leder af center for offentligt it på IT-U.

- Lars Mathiesen, direktør i Frost Management og tidligere medlem af Statens It-råd. Kåret af Computerworld som Årets CIO i 2006, da han var CIO i Nykredit. Det kan du læse mere om her.

- Bent Flyvbjerg, forsker i it-megaprojekter på Oxford Universitet

- Lilian Mogensen, bestyrelsesformand for Rejsekort og Rejseplan A/S og tidligere koncerndirektør i ATP (formand).

Det er planen, at de medlemmer af tilsynet skal operere uafhængigt og tages med på råd, når der skal fastlægges eksempelvis budgetter, tidsplaner og lignende for it-drift og it-udvikling i skattevæsenet.

Du kan læse mere om planerne med det nye tilsyn her: Her er regeringens planer for skattevæsenets nye it-tilsyn

Morten Bødskov meddeler, at de fem medlemmer kommer til at spille ‘en vigtig rolle’ i skattevæsenets arbejde med at udvikle og drifte it-systemer.

Han peger på, at det overordende mål med de fem it-eksperts arbejde er at sikre, at der kommer ‘langt færre ubehagelige overraskelser med vores it-projekter i fremtiden.”

“Der er brug for en stærk og effektiv styring af vores store it-projekter. Alt for mange gange har det vist sig, at der ikke var styr på vores projekter med forsinkelser og fordyrelser til følge,” lyder det fra skatteministeren.

Supplerende rådgivning
It-tilsynet får til opgave af supplere den rådgivning, der i forvejen modtages af Statens It-råd og understøtte det eksisterende tilsyn i Skatteministeriet.

Det danske skattevæsen opkræver hvert år omkring 1.000 milliarder kroner, og for at løse den opgave effektivt, er der brug for en omfattende it-understøttelse, fremgår det af lovforslaget.

Regeringen har i finansloven for 2021 givet skattevæsenet en kapitalindsprøjtning på yderligere en milliard kroner.

Pengene skal bruges til at genoprette tilliden efter flere it-skandaler, har Morten Bødskov tidligere meddelt.

Det er planen, at de fem medlemmer af det kommende tilsyn skal sidde i tilsynet i fire år med mulighed for forlængelse i yderligere fire år.

Det er hensigten, at tilsynet hvert år skal aflægge rapport til skatteministeren.

Regeringen har foreslået, at it-tilsynet skal være myndighed for en særlig whistleblower-ordning, hvor ansatte, tidligere ansatte og samarbejdspartnere kan ytre sig om fejl eller uregelmæssigheder i både it-driften og it-udviklingen af Skatteforvaltningens it-område.


Læs også:

Regeringen øger kontrollen med it-projekter i Skatteministeriet: Klar med en milliard kroner til skattevæsenet


It-koks for milliarder af skattekroner spøger i statens samlede regnskab: "Hovedparten af pengene er et eller andet sted, men Skat kan ikke dokumentere, hvor de er".

Udviklingen af centrale dele af ejendomsvurdering-system er stadig ikke begyndt

Regeringen øger kontrollen med it-projekter i Skatteministeriet: Klar med en milliard kroner til skattevæsenet





Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder

0 Premium-indhold

Jeg fik vaccinen som en af de første - bag den lynhurtige danske vaccineudrulning ligger en historie om organiseret kaos - og det virker

0 Premium-indhold

Capgemini skal stå i spidsen for Alm. Brands kæmpe cloud-transformation: Skal flytte samtlige systemer fra datacentre til skyen

0 Premium-indhold

Kommune opsagde fire it-aftaler med KMD: Er nu klar med ERP-udbud til 40 millioner kroner

0 Premium-indhold

Microsoft-direktør forud for Microsoft Partner Award: Sådan vurderer vi om vores partnere er blevet successer


Premium
Test: Kæmpestort gaming-headset er perfekt til dine lange Teams-møder - men har også nogle besværligheder
Længe før vi andre blev slået hjem til hjemmekontorets endeløse webmøder har gamerne gennemskuet behovet for komfortabelt grej. Så vi tog danske EPOS top gamingheadset med på arbejde. Læs testen her.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Overser du muligheder for at optimere din Dynamics-investering?
Der er omfattende og ofte oversete muligheder for at understøtte centrale forretningsprocesser med Dynamics 365 Finance & Operations. For eksempel i form af fuld EDI-integration, som optimerer logistik og forsyning. Eller ved at automatisere håndteringen af konsignation eller centrale processer vedrørende elektronisk dokumentflow og dropshipping. Læs mere i dette whitepaper, der også går i dybden med fire konkrete cases.