Artikel top billede

Sådan ser stillingen ud i browser-krigen: Chrome taber terræn

Googles Chrome-browser taber pusten og mister markedsandele til Microsofts browsere.

Googles populære Chrome-browser synes at miste terræn til flere af alternativerne på markedet for internet-browsere.

Ifølge data fra analysevirksomheden Net Applications ryger Chromes globale markedsandel under den magiske grænse på 70 procent med en markedsandel på 69,9 procent i september 2020.

Tilbagegangen er på hele en procentpoint, hvilket er den største for Chrome-browseren siden oktober 2019, hvor selskabets browser gik hele 1,1 procentpoint retur.

Siden sidste års tilbagegang, har Chrome dog vendt udviklingen og toppede i juli 2020, hvor 71 procent af klodens internet-browsere havde Chrome-logoet oppe i hjørnet.

Microsoft vinder frem

Mens Chrome er på retræte, vinder alternativerne fra Microsoft frem. Således står Microsofts Edge og Internet Explorer for sammenlagt 12,7 procent af browsertrafikken, en fremgang på 0,4 procentpoint efter to måneder med markante op og nedture.

Af den andel tegner Edge sig for 8,8 procentpoint og IE for 3,9 procentpoint.

Mozillas Firefox-browser slutter september måned af ved at tage en marginalt større andel på 7,2 procent af markedet.

Apples Safari forbliver på 3,6 procent, mens Opera-browseren bevarer sin andel på en procent.

Særskilt dansk udvikling

Mens Apple er en lilleput på den globale browser-scene, ser billedet på det danske marked noget anderledes ud ifølge Statcounter.

Her tegner Apples Safari-browser for 28,6 procent af browserne, mens Chrome fortsat tager den største andel med 57,7 procent.

Den tredje meste anvendte browser er samtidig ikke Firefox længere i september, da Edge overhaler Mozilla browseren i popularitet denne måned med henholdsvis 3,9 og 4,2 procent markedsandel.

Læs også: Apple slipper ny internet-browser løs: Det er begyndelsen på enden for udskældt internet-standard