Bog: Dødelig kamp på nørdkultur i den virtuelle verden

Med Ready Player Two, der udkommer sidst i november, følger Ernest Cline op på sin succesbog fra 2011, og der er endnu engang lagt op til gaming og popkultur i rå mængder.

Artikel top billede

I Ernest Clines ungdomsroman Ready Player One måtte den unge gamer Wade Watts gå grumme meget igennem for at vinde det spil, som afdøde spilmilliardær James Halliday havde efterladt i sin virtuelle verden OASIS.

Med sejren vandt Watts kontrollen over Hallidays globale megasucces og nærmest ufattelig rigdom. Og således sluttede Ready Player One, der udkom i 2011.

Men den excentriske übergeek havde efterladt et sidste easter-egg til arvtageren. Denne ekstra gåde vil udløse en teknologisk nyskabelse, der kan vende op og ned på alt og gøre OASIS endnu mere fantastisk og vanedannende.

Sådan starter Ready Player Two, der udkommer 24. november og endnu engang sender hårdt prøvede Wade Watts ud på en kamp mod fuldkommen skruppelløse modstandere.

Fortsætter Ready Player Two i samme stil som sin forgænger, kan man med rimelighed forvente en rasende tour de force gennem alt, der kan kravle og gå af popkultur fra 70’erne og frem.

Har man absolut ingen interesse i klassiske computerspil, tekstadventures og Hollywood-blockbusters – og får man udslæt af rollespil og japansk manga – er der næppe grund til at bruge tid på Ready Player Two.

Er man derimod typen, der kan gennemføre Pac-Man uden sved på panden og med alle liv i behold eller genkalde sig samtlige replikker fra WarGames, så er den et helt hæderligt bud på fornøjelig weekendlæsning.

I øvrigt blev Ready Player One filmatiseret af Steven Spielberg, der – selv om det af en række årsager var nødvendigt at komprimere og omskrive handlingen en hel del – fik et hæderligt resultat ud af anstrengelserne. Hvis Ready Player Two bliver en succes i samme kaliber som sin forgænger, er det ikke helt urimeligt at forvente, at Wade Watts får endnu en rundgang på det store lærred om et par år

Titel: Ready Player Two. Forfatter: Ernest Cline. Udkommer 24. november

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S