Se billederne: Volvo blander rigtige biler og virtual reality i vild kørende simulator

Haptiske Tesladragter, mixed reality-headsets og rullende forsøgsbiler der reagerer på virtuelle elge. Volvo har for første gang slået dørene op til deres Volvo Open Innovation Arena i Gøteborg. Computerworld var med.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
Ny avanceret teknologi er selve forudsætningen for Volvos ambitiøse sikkerhedsmålsætninger.

Derfor har Volvo siden 2008 arbejdet for, at ingen skal dø eller blive alvorligt skadet i en ny Volvo.

Traditionelt har bilsikkerhed handlet om fysiske elementer som stærkere stål, airbags eller kraftigere bremser.

Men de senere år er føreren bag rattet kommet i fokus. Det er derfor træthedssensorer, blindvinkel-assistenter og advarsler ved utilsigtede vejbaneskift findes i mange moderne biler.

Spørgsmålet er imidlertid hvordan vi som mennesker reagerer på alle de visuelle advarsler, brummelyde og insisterende bippelyde som en moderne bil kan smide i hovedet på chaufføren.

Det er noget, som alle indehavere af en tidlig Tesla kan skrive under på, når autopilot deaktiveres på et splitsekund og du – advaret af en høj tone – med kort varsel skal overtage den fulde kontrol igen.

Men det er netop det scenarie – og mange andre – som Volvos forskere forleden viste frem, da Volvo slog de virtuelle døre op til Volvo Open Innovation Arena i svenske Gøteborg.

Her viste en række forskere deres arbejde frem for at fremme de sikre biler via en bedre menneske/maskine-interaktion.

Computerworld var med på den virtuelle rundvisning der især fokuserede på Volvos unikke blanding af virtual og augmented reality og så virkelige kørende biler.

Kombinerer rigtig bil med mixed reality-headset
Blandt andet viste Casper Wickman, Senior Technical Specialist hos Volvo, en demonstration af, hvordan chauffør iført et Varjo XR-1 AR-headset kunne køre i en eksisterende XC90 bil - hvorefter en udvikler fra bagsædet kunne lægge et nyt ”lag” ud over bilen, så den for chaufføren lignende en nyere XC60 og derefter teste forskellige scenarier.

I bedste svenske stil var et af scenarierne, som Casper Wickman demonstrerede, den næste obligatoriske elg, der majestætisk krydser landevejen lige foran bilen. Den slags kollisioner er særligt farlige, fordi elgens højde og vægt placerer den lige ud for forruden.

Men fordi testen udføres med det højopløselige finske Varjo XR-1 AR-headset, eksisterer elgen kun i chaufførens virtuelle synsfelt – og vedkommendes reaktioner lagres sammen med bilens fysiske oplysninger fra bremser, motor og lignende, løbende i en pc i bagagerummet.

Ud over bilens data og AR-headsettes udsigt lagres også chaufførens øjenbevægelser samt muskelbevægelser.

Det sidste sker via et fuld såkaldt haptisk dragt fra Teslasuit, som Volvo udstyrer testpersonerne med.

Med dragten på kan Volvo måle stressniveau samt udefrakommende faktorer som hvordan en sikkerhedssele påvirker kroppen i realtime.

Sikkerhed og den menneskelige faktor
Det sidste er relevant for Alexander Eriksson, der som Senior Design Engineer arbejder med den menneskelige faktor i sikkerheden.

En af Alexanders aktuelle undersøgelser er netop hvordan man bedst muligt overgiver kontrollen fra en hel- eller delvist selvkørende bil og til en menneskelig chauffør, der måske er ved at tjekke emails eller tale i telefon.

Ifølge Alexander Eriksson handler den opgave især om at finde den rette balance, hvor der skabes opmærksomhed uden at stresse brugeren så meget, at der opstår farlige situationer.

Derfor har hans team blandt andet anvendt Volvos AR- og VR-landskab til at simulere overgangen og for eksempel skabe opmærksomhed ved at lade den haptiske dragt brumme testpersonen let i ryggen eller simulere et let ryk i sikkerhedsselen. Alt sammen noget, som har kunne skabes direkte i softwaren.

Softwaren, som leveres af danskstiftede Unity, anvendes ifølge Volvos AR/VR-ekspert Timmy Ghiurau, også til at accellerere træningen af machine learning-modeller til for eksempel selvkørende parkering uden at skulle starte i den virkelige verden.

Her kombinerer Volvo, ifølge Timmy Ghiurau, Unity med et plugin fra en Lidar-producent som simulerer laser-afstandsmåleren i Unity-modellen, for på den måde at skabe en aktiv simulering i det virtuelle miljø der kan køres igen og igen for at træne modeller.

Sidste år blev Volvo Cars sammen med Varjo den første bilproducent, der gjorde det muligt at prøvekøre en rigtig bil iført et mixed-reality headset.

Nu er samarbejdet blevet udvidet til også at omfatte Unity og Teslasuit, der producerer haptiske heldragter til kroppen. Læs også:

Sikkerhedssystemet i denne Audi koster det samme som en brugt Polo - og det er helt skørt

Test af V90 CC: Volvos software matcher de dyre tyskeres



Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter


Premium
Microsoft bekræfter gigant-opkøb af AI-selskabet Nuance
Nuance Communication, der blandt andet har leveret teknologi til Apples Siri, er blevet opkøbt af Microsoft, der mandag eftermiddag bekræfter handlen.
Computerworld
Gigantisk datalæk: 600.000 danskeres Facebook-data offentliggjort på hackerforum
Data om 533 millioner Facebook-brugere på verdensplan er i weekenden blev lækket på hackerforum.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Overvåg kritiske industrielle systemer og beskyt dem mod angreb
Industrial Control Systems (ICS) udgør hjertet i alle forsynings- og produktionsvirksomheder og kan være overraskende sårbare overfor cyberangreb. Dette whitepaper giver et godt overblik over problematikker og muligheder for at sikre jeres systemer.