Se billederne: Volvo blander rigtige biler og virtual reality i vild kørende simulator

Haptiske Tesladragter, mixed reality-headsets og rullende forsøgsbiler der reagerer på virtuelle elge. Volvo har for første gang slået dørene op til deres Volvo Open Innovation Arena i Gøteborg. Computerworld var med.

Premium Kun for abonnenter
Denne Premium-artikel er normalt kun for abonnenter

Men vi har valgt at låse den op for at give dig et eksempel på den omfattende viden og de artikler, som du har adgang til som Computerworld Premium-abonnent.

Tak, lad mig læse den OK, fortæl mig mere om Premium
Ny avanceret teknologi er selve forudsætningen for Volvos ambitiøse sikkerhedsmålsætninger.

Derfor har Volvo siden 2008 arbejdet for, at ingen skal dø eller blive alvorligt skadet i en ny Volvo.

Traditionelt har bilsikkerhed handlet om fysiske elementer som stærkere stål, airbags eller kraftigere bremser.

Men de senere år er føreren bag rattet kommet i fokus. Det er derfor træthedssensorer, blindvinkel-assistenter og advarsler ved utilsigtede vejbaneskift findes i mange moderne biler.

Spørgsmålet er imidlertid hvordan vi som mennesker reagerer på alle de visuelle advarsler, brummelyde og insisterende bippelyde som en moderne bil kan smide i hovedet på chaufføren.

Det er noget, som alle indehavere af en tidlig Tesla kan skrive under på, når autopilot deaktiveres på et splitsekund og du – advaret af en høj tone – med kort varsel skal overtage den fulde kontrol igen.

Men det er netop det scenarie – og mange andre – som Volvos forskere forleden viste frem, da Volvo slog de virtuelle døre op til Volvo Open Innovation Arena i svenske Gøteborg.

Her viste en række forskere deres arbejde frem for at fremme de sikre biler via en bedre menneske/maskine-interaktion.

Computerworld var med på den virtuelle rundvisning der især fokuserede på Volvos unikke blanding af virtual og augmented reality og så virkelige kørende biler.

Kombinerer rigtig bil med mixed reality-headset
Blandt andet viste Casper Wickman, Senior Technical Specialist hos Volvo, en demonstration af, hvordan chauffør iført et Varjo XR-1 AR-headset kunne køre i en eksisterende XC90 bil - hvorefter en udvikler fra bagsædet kunne lægge et nyt ”lag” ud over bilen, så den for chaufføren lignende en nyere XC60 og derefter teste forskellige scenarier.

I bedste svenske stil var et af scenarierne, som Casper Wickman demonstrerede, den næste obligatoriske elg, der majestætisk krydser landevejen lige foran bilen. Den slags kollisioner er særligt farlige, fordi elgens højde og vægt placerer den lige ud for forruden.

Men fordi testen udføres med det højopløselige finske Varjo XR-1 AR-headset, eksisterer elgen kun i chaufførens virtuelle synsfelt – og vedkommendes reaktioner lagres sammen med bilens fysiske oplysninger fra bremser, motor og lignende, løbende i en pc i bagagerummet.

Ud over bilens data og AR-headsettes udsigt lagres også chaufførens øjenbevægelser samt muskelbevægelser.

Det sidste sker via et fuld såkaldt haptisk dragt fra Teslasuit, som Volvo udstyrer testpersonerne med.

Med dragten på kan Volvo måle stressniveau samt udefrakommende faktorer som hvordan en sikkerhedssele påvirker kroppen i realtime.

Sikkerhed og den menneskelige faktor
Det sidste er relevant for Alexander Eriksson, der som Senior Design Engineer arbejder med den menneskelige faktor i sikkerheden.

En af Alexanders aktuelle undersøgelser er netop hvordan man bedst muligt overgiver kontrollen fra en hel- eller delvist selvkørende bil og til en menneskelig chauffør, der måske er ved at tjekke emails eller tale i telefon.

Ifølge Alexander Eriksson handler den opgave især om at finde den rette balance, hvor der skabes opmærksomhed uden at stresse brugeren så meget, at der opstår farlige situationer.

Derfor har hans team blandt andet anvendt Volvos AR- og VR-landskab til at simulere overgangen og for eksempel skabe opmærksomhed ved at lade den haptiske dragt brumme testpersonen let i ryggen eller simulere et let ryk i sikkerhedsselen. Alt sammen noget, som har kunne skabes direkte i softwaren.

Softwaren, som leveres af danskstiftede Unity, anvendes ifølge Volvos AR/VR-ekspert Timmy Ghiurau, også til at accellerere træningen af machine learning-modeller til for eksempel selvkørende parkering uden at skulle starte i den virkelige verden.

Her kombinerer Volvo, ifølge Timmy Ghiurau, Unity med et plugin fra en Lidar-producent som simulerer laser-afstandsmåleren i Unity-modellen, for på den måde at skabe en aktiv simulering i det virtuelle miljø der kan køres igen og igen for at træne modeller.

Sidste år blev Volvo Cars sammen med Varjo den første bilproducent, der gjorde det muligt at prøvekøre en rigtig bil iført et mixed-reality headset.

Nu er samarbejdet blevet udvidet til også at omfatte Unity og Teslasuit, der producerer haptiske heldragter til kroppen. Læs også:

Sikkerhedssystemet i denne Audi koster det samme som en brugt Polo - og det er helt skørt

Test af V90 CC: Volvos software matcher de dyre tyskeres



Kunne du lide, hvad du netop har læst?

Artiklen er en del af Computerworld Premium

Med Premium får du adgang til eksklusivt indhold for abonnenter

Se mere Premium indhold

Med Computerworld Premium får du

Øget indsigt i it og digitalisering. Premium klæder dig på til at træffe bedre beslutninger.

Et konkret overblik over it-markedet, nye tendenser samt konkrete råd og erfaringer fra danske beslutningstagere.

Råd og erfaringer fra danske CIO'er, analytikere og it-beslutningstagere. Samlet i 10-15 unikke artikler hver uge.


Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

0 Premium-indhold

Grundfos fyrer to-cifret antal it-medarbejdere i stor omstrukturering

2 Premium-indhold

Sikkerheds-ekspert: Derfor skal du være yderst forsigtig når du downloader ny kørekort-app

0 Premium-indhold

IBM-fyringer kommer til at ramme 10.000 ansatte i Europa forud for opsplitning af selskabet

0 Premium-indhold

Se listen: Her er hosting-branchens 39 førende vækstlokomotiver

0 Premium-indhold

Boozt.com har Nordens største robotlager: 350 robotter håndterer knap fem millioner varer


Premium
Grundfos fyrer to-cifret antal it-medarbejdere i stor omstrukturering
Den store fyringsrunde i Grundfos i september har fået konsekvenser for selskabets it-afdeling, der bliver beskåret. Et to-cifret antal it-medarbejdere er blevet opsagt.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.