Ny rapport: Dataophobning i København vil 10-dobles frem til 2024

De globale datamængder vokser, og især i københavnsområdet sker en hastig stigning. I hovedstaden vil dataophobningen 10-dobles frem til 2024. Det viser en ny rapport.

Artikel top billede

Når kalenderen viser 2024, vil datamængden i københavnsområdet være 10-doblet.

Det viser en ny rapport fra Digital Realty, der fusionerede med Interxion i marts.

De globale datamængder vokser i hastigt tempo, men de er ikke ligeligt fordelt, lyder det.

Virksomheders data har en tendens til at tiltrække lignende data, lyder det. Derfor forventes det, at "data-tiltrækningskraften" for København vil vokse med faktor 10 fra 2020 til 2024.

"Vi ser en tendens til, at virksomhedsdata flyder derhen, hvor anden virksomhedsdata er i forvejen. Det er ikke dataen i sig selv, der er årsagen, men den underliggende infrastruktur og adgangen til forskellige netværk og public clouds i knudepunkter som eksempelvis vores datacenter, der får virksomhederne til at placere data i de samme områder," siger Peder Bank, nordisk direktør i Interxion, i en pressemeddelelse.

Datamængerne stiger eksponentielt, og vil i stigende grad klumpe sig sammen i metropoler som København. Det fremgår af et nyt Data Gravity Index DGX fra Digital Realty.

Analysen tager udgangspunkt i data fra 53 globale storbyer, hvor datavæksten vurderes på tværs af 23 industrier.

Tidobling af data

Analyse viser, at datatiltrækningskraften vil vokse 10-fold frem mod 2024. Konkret vil den gennemsnitlige datahastighed vokse fra under 0,1 Gb/s til over 1 Gb/s.

De storbyer med den højeste score er London, Paris, New York og Tokyo.

"København viser et pænt spring på indekset, men er fortsat bagefter de helt store metropoler. Når man tænker på nye teknologier, der kræver enorme datamængder, så kan det faktum, at København også vokser rent datamæssigt, indikere, at vi i hovedstaden også fremover vil få en central regional rolle for arbejdet inden for dataintense områder som eksempelvis AI," siger Peder Bank.

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S