Ny rapport: Dataophobning i København vil 10-dobles frem til 2024

De globale datamængder vokser, og især i københavnsområdet sker en hastig stigning. I hovedstaden vil dataophobningen 10-dobles frem til 2024. Det viser en ny rapport.

Artikel top billede

Når kalenderen viser 2024, vil datamængden i københavnsområdet være 10-doblet.

Det viser en ny rapport fra Digital Realty, der fusionerede med Interxion i marts.

De globale datamængder vokser i hastigt tempo, men de er ikke ligeligt fordelt, lyder det.

Virksomheders data har en tendens til at tiltrække lignende data, lyder det. Derfor forventes det, at "data-tiltrækningskraften" for København vil vokse med faktor 10 fra 2020 til 2024.

"Vi ser en tendens til, at virksomhedsdata flyder derhen, hvor anden virksomhedsdata er i forvejen. Det er ikke dataen i sig selv, der er årsagen, men den underliggende infrastruktur og adgangen til forskellige netværk og public clouds i knudepunkter som eksempelvis vores datacenter, der får virksomhederne til at placere data i de samme områder," siger Peder Bank, nordisk direktør i Interxion, i en pressemeddelelse.

Datamængerne stiger eksponentielt, og vil i stigende grad klumpe sig sammen i metropoler som København. Det fremgår af et nyt Data Gravity Index DGX fra Digital Realty.

Analysen tager udgangspunkt i data fra 53 globale storbyer, hvor datavæksten vurderes på tværs af 23 industrier.

Tidobling af data

Analyse viser, at datatiltrækningskraften vil vokse 10-fold frem mod 2024. Konkret vil den gennemsnitlige datahastighed vokse fra under 0,1 Gb/s til over 1 Gb/s.

De storbyer med den højeste score er London, Paris, New York og Tokyo.

"København viser et pænt spring på indekset, men er fortsat bagefter de helt store metropoler. Når man tænker på nye teknologier, der kræver enorme datamængder, så kan det faktum, at København også vokser rent datamæssigt, indikere, at vi i hovedstaden også fremover vil få en central regional rolle for arbejdet inden for dataintense områder som eksempelvis AI," siger Peder Bank.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S