Corona-året 2020 blev til en rekordforretning for MobilePay

Betalingstjenesten MobilePay fik medvind i et år, der ellers blev plaget af corona-pandemien.

Artikel top billede

(Foto: Claus Sjödin)

Selvom betalingstjenesten MobilePay oplevede et dyk i begyndelsen af året, endte 2020 med at blive endnu et rekordår for tjenesten, som inden årets udgang kan bogføre transaktioner for 123 milliarder kroner.

Dermed fik danskerne ekspederet over 20 procent flere kroner igennem tjenesten end i 2019. Det er til trods, for at større udenlandske aktører som Apple Pay samt Visa og Mastercard også har godt fat i det danske marked, blandt andet med pengegaver mellem brugere som trækplaster.

”Konkurrencen fra de internationale løsninger er hård, men vi fortsætter den kraftige vækst, fordi danskerne bruger MobilePay mere, også til faste betalinger og regninger. I år er mange brugere desuden begyndt at anvende vores nye løsning, Pengegaver. Vi har også lige lanceret et spændende og ambitiøst digitalt gaveunivers sammen med GoGift,” fortæller MobilePay direktør Claus Bunkenborg i en meddelelse.

Efteråret vendte kedelig forårstendens

Mængden af transaktioner over MobilePays apps og tjenester blev ellers stærkt pressede i løbet af foråret, lyder det fra selskabet.

Denne trend blev dog kortvarig og blev efterfulgt af et boom i nethandel via MobilePay. Her blev det til 80 procents vækst set over året, som endte med web-handel for 24 milliarder kroner via tjenesten.

En lignende tendens er at spore på de handlendes side, hvor erhvervsbetalingerne igennem året er øget med 55 procent, svarende til transaktioner for i alt 43 milliarder kroner.

2020 endte med en stejl opadgående formkurve, da selskabet i både november og december kunne mønstre rekordomsætninger.

Flere i folden

Væksten afspejler sig også i antallet af brugere. Igennem 2020 er 20.000 butikker stødt til platformen, som dermed runder 165.000 erhvervsdrivende.

I dag benyttes MobilePay af sammenlagt 4,2 millioner brugere i Danmark.

I MobilPays andet store marked, Finland, er antallet af registrerede brugere vokset til 1,6 millioner.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job