Afgørende skærmteknologi på vej: De her laptop-skærme skal du holde øje med

Du bør holde øje med de nye skærme til bærbare, som Samsung nu bringer til markedet. De forener det bedste af to verdener.

Artikel top billede

Når der skal vælges laptop, skal der vælges mellem to spor. Enten vælger man en bærbar maskine med en høj frekvensrate, som brillerer i spil, eller også går man efter de opulente farver og gode dynamik, som OLED-ekviperede maskiner kan tilbyde.

Men det er enten eller, hvilket får blandt andre producenter som Razer til at tilbyde sin über-maskiner som Blade 15 i både 360Hz eller i OLED varianter på bare 60Hz.

Det er enten eller.

Netop det dilemma synes at være løst af OLED-specialisterne fra sydkoreanske Samsung, som denne uge meddeler, at de er klar med en ny 90Hz paneltype, baseret på OLED-teknologi, oplyser Samsung.

Masseproduktionen er i fuld sving hos den sydkoreanske tech-gigant, som forventer at de første bærbare med de nye skærme ryger i handlen fra marts måned.

De første 90Hz paneler kommer i 14 tommers format – en størrelse der er populær i lette og slanke maskiner.

Også et boost til gamere

Gaming-entusiaster kunne rynke på næsen af de blot 90 Hz, når 120, 144 Hz og mere har været standard i gaming-bærbare længe – Samsung peger i midlertidigt på, at den underliggende OLED teknik tillader ti gange kortere responstider, der bringer de nye panelers respons på niveau med nuværende 120Hz paneler.

En eventuel bevægelsessløring skulle, igen ifølge Samsung egne tal, være på 0,9 millimeter på de nye paneler mod omkring en millimeter på et 120 Hz panel.

Læs også: Vinterens bedste laptops: Her er Computerworlds favoritter i alle prislag og genrer

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil