Afgørende skærmteknologi på vej: De her laptop-skærme skal du holde øje med

Du bør holde øje med de nye skærme til bærbare, som Samsung nu bringer til markedet. De forener det bedste af to verdener.

Artikel top billede

Når der skal vælges laptop, skal der vælges mellem to spor. Enten vælger man en bærbar maskine med en høj frekvensrate, som brillerer i spil, eller også går man efter de opulente farver og gode dynamik, som OLED-ekviperede maskiner kan tilbyde.

Men det er enten eller, hvilket får blandt andre producenter som Razer til at tilbyde sin über-maskiner som Blade 15 i både 360Hz eller i OLED varianter på bare 60Hz.

Det er enten eller.

Netop det dilemma synes at være løst af OLED-specialisterne fra sydkoreanske Samsung, som denne uge meddeler, at de er klar med en ny 90Hz paneltype, baseret på OLED-teknologi, oplyser Samsung.

Masseproduktionen er i fuld sving hos den sydkoreanske tech-gigant, som forventer at de første bærbare med de nye skærme ryger i handlen fra marts måned.

De første 90Hz paneler kommer i 14 tommers format – en størrelse der er populær i lette og slanke maskiner.

Også et boost til gamere

Gaming-entusiaster kunne rynke på næsen af de blot 90 Hz, når 120, 144 Hz og mere har været standard i gaming-bærbare længe – Samsung peger i midlertidigt på, at den underliggende OLED teknik tillader ti gange kortere responstider, der bringer de nye panelers respons på niveau med nuværende 120Hz paneler.

En eventuel bevægelsessløring skulle, igen ifølge Samsung egne tal, være på 0,9 millimeter på de nye paneler mod omkring en millimeter på et 120 Hz panel.

Læs også: Vinterens bedste laptops: Her er Computerworlds favoritter i alle prislag og genrer

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil