SKI-direktør fortørnet over antallet af klagesager: "Jeg kunne godt tænke mig, der var noget mere mod og mandshjerte i leverandørbranchen"

Leverandørerne i markedet skal blive bedre til at acceptere udfaldet i offentlige udbud i stedet for at indlede klagesager, der har karakter af ren chikane. Sådan lyder opråbet fra SKI's direktør Signe Lynggaard Madsen.

Artikel top billede

Hos Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) oplever man alt for ofte, at leverandører, der taber offentlige udbud, ikke vil acceptere udfaldet og i stedet indleder klagesager.

Ren chikane, lyder det fra SKI's direktør Signe Lynggaard Madsen.

Det skriver ITWatch.

"Jeg kunne godt tænke mig, der var noget mere mod og mandshjerte i leverandørbranchen. Vi oplever ofte det, vi kalder chikaneklager, hvor formålet er at forsinke, at en kontrakt bliver indgået, eller at chikanere og gøre livet surt for konkurrenter, der måtte have vundet," siger hun til mediet og nævner en række klager over de to it-udbud 02.15 it-rådgivning og 02.17 it-konsulenter som de nyeste eksempler.

Klagerne førte til, at SKI i maj 2020 valgte at annullere de to udbud.

Det kan du læse mere om her: SKI annullerer to vigtige udbud: Starter processen forfra

Fra 2010 og frem til i dag har SKI, der formidlede offentlige indkøb for 10 milliarder kroner i 2020, haft 63 klagesager ved Klagenævnet for Udbud.

Af de klagesager har SKI tabt fire sager - ingen af dem på it-området, hvor der i alt har været 15 med et enkelt forlig.

Hvor SKI ifølge Signe Lynggaard Madsen oplever mange klagesager, er det helt anderledes for de private udbud, hvor SKI-direktøren mener, at leverandørerne kigger indad i stedet for at lede efter små fejl.

Hun gør det samtidig klart, at konsekvensen af klagerne er et mere rigidt udbudssystem med flere regler.

Både Rikke Zeberg, direktør for DI Digital, og chefkonsulent Martin Jensen Buch fra IT-Branchen afviser overfor ITWatch SKI's kritik om, at der skulle være mange klager.

Læs også: Dansk IT: Statens udbudspraksis er kørt helt af sporet - klar med 14 konkrete anbefalinger til et forbedret system

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S