Unge kvinder har fået øjnene op for it-branchen, men kønsfordelingen er stadig skæv

Ny undersøgelse viser, at it-branchen trækker i de unge kvinder mellem 18 og 34 år. Men der er flere barriere, der stadig holder kvinderne fra at vælge en karriere inden for it.

Artikel top billede

(Foto: unsplash)

It-branchen er attraktiv – også for kvinder. Det slår en undersøgelse, som Voxmeter har lavet for Atea, fast.

Men en række barrierer er medvirkende til, at mange vælger andre karriereveje.

I undersøgelsen har Voxmeter spurgte 1.004 kvinder, om de finder et job i it-branchen attraktivt i forhold til andre brancher.

45,2 procent af de 18-34-årige kvinder svarer, at de er meget enige eller enige.

38 procent svarer at de hverken er enige eller uenige. Og kun 8,1 procent er uenige eller meget uenige i, at it-branchen er attraktiv i forhold til andre brancher.

Der er generel enighed om, at it og tech er vigtigt for Danmark. 95,3 procent af de adspurgte yngre kvinder er således enige eller meget enige i, at it og teknologi er vigtigt for det danske samfund.

De unge er mere tech-positive end de ældre generationer

I det hele taget ser de yngre kvinder mere positivt på job i it-branchen end kvinderne mellem 35-65 år.

Denne forståelse glæder HR-direktør i Atea Annette Otto.

”Det viser mig, at vi er i gang med at rykke ved fordommene, hvilket er afgørende for at skabe en positiv udvikling. Vi har dog fortsat en stor og vedvarende opgave i at tiltrække og fastholde kvinder som et vigtigt element i at sikre en sund og nødvendig diversitet i branchen,” siger hun.

Lønnen tiltrækker men det stillesiddende arbejde afskrækker

Spørger man kvinderne til, hvad de ser som attraktivt ved it-branchen, fremhæver kvinder mellem 18-34 år lønnen (58,3 %), udviklingsmulighederne (54 %), it's vigtighed for samfundet (53,2 %) og teknologiudviklingen (50,6 %) som de primære parametre.

Kigger man til gengæld på, hvad de yngre kvinder ser som uattraktivt ved en karriere i it-branchen udtrykker de adspurgte stillesiddende arbejde (58,8 %), at arbejdet er svært/teknisk (28,2 %), og at der er få kvinder (27,6 %).

At mere end hver fjerde kvinde fremhæver kønsbalancen som noget, der medvirker til at gøre branchen mindre attraktiv, understreger, at der fortsat er en reel udfordring, som kræver et betydeligt fokus, mener Annette Otto.

Flere kvinder i it

I arbejdet med at gøre it-branchen mere attraktiv for kvinder, peger Anette Otto på kvindlige rollemodeller som et aktivt værktøj.

”Vi kommer også til i Atea at gøre mere for at aktivere vores kvindelige medarbejdere,” lover hun.

Undersøgelsen er gennemført af Voxmeter i perioden 15-28. februar 2021, og der er indsamlet data fra 1.004 kvinder i alderen 18-65 år.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S