Facebook bøjer sig for omstridt australsk lov: Indgår nu betalingsaftale

Facebook vil fremover til at betale for australske nyheder på sin platform.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Den sociale mediegigant Facebook vil ikke længere blokere for alle australske nyhedssider på sin platform, men synes i stedet at indvilge i at indgå betalingsaftaler med lokale medier.

Denne uge er det blevet til en flerårig licens-aftale mellem Facebook og den australske mediegigant News Corp Australia, skriver The Verge.

Aftalebeløbets størrelse er ikke offentliggjort, mens betyder nu at Facebook nu får adgang til indhold fra News Corp medier som news.com.au, The Daily Telegraph og Sky News.

Facebooks aftalen kommer knap en måned efter, at rettede skarp kritik til en ny australsk medielov, der regulerer søgemaskiners indeksering og visning af indhold fra nyhedsmedier, ved at indføre en økonomisk godtgørelse. Et forslag som vil ramme Facebook trafik, hvor nyheder deles flittigt.

Ovenpå kritikken besluttede det sociale medie sig for at blokere for samtlige australske nyhedskilder efter ’den bredest mulige fortolkning af lovgivningen’.

Beslutningen betød at Facebook ikke bare blokerede nyhedsmediers Facebook-sider, men også spærrede for officielle australske myndighedssider såsom det australske meteorologiske institut, samt flere beredskabstjenester sider som brandvæsenets og sundhedsmyndigheders sider.

En anden søgegigant, Google, indgik en aftale med News Corps ovenpå den australske lovgivning vedtagelse i midten af februar.

Læs også: Facebook vælger den termonukleare option i Australien: Spærrer for nyhedskilder – inklusive regeringens egne

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S