Google lægger 150 millioner kroner i ny EU-fond til bekæmpelse af fake news

Google skyder millioner af dollar i en ny fond, der skal hjælpe i arbejdet med at bekæmpe fake news. Dette sker midt i kritikken af, at store tech-giganter ikke gør nok for at bekæmpe falsk eller vildledende information på nettet.

Artikel top billede

(Foto: Mitchell Luo)

Søgemaskinegiganten Google vil bidrage med 25 millioner dollars - over 150 millioner kroner - til en nyoprettet europæiske medie- og informationsfond, hvis formål er at bekæmpe 'fake news'.

Det meldte Google ud onsdag, skriver Reuters.

Udmeldingen kommer midt i debatten om, at tech-giganterne ikke gør nok for at afkræfte online disinformation. En debat der i høj grad er bludset op under corona-pandemien, hvor sociale platforme har flydt over med falske rygter og covid-19-relateret disinformation.

Sociale medier er blevet kritiseret for ikke at være mere proaktive i at takle problemet, mens tilsynsmyndighederne har indikeret, at de vil tage handling ved at sætte kraftige begrænsninger.

Den nye Europæiske Medie- og Informationsfond blev lanceret af Calouste Gulbenkian Foundation og Det Europæiske Universitetsinstitut i sidste uge. Fonden er indtil nu sat til at eksistere de næste fem år.

Fonden skal fremadrettet tildele forskere, faktakontrollører, almennyttige organisationer og andre offentlige interesseorienterede organer til at hjælpe i kampen mod de falske nyheder.

"Mens vi navigerede i sidste års usikkerhed og udfordringer, har det vist sig vigtigere end nogensinde for folk at få adgang til nøjagtige oplysninger og sortere fakta fra fiktion," udtalte Matt Brittin, leder af Googles EMEA Business & Operations i et blogindlæg.

European Digital Media Observatory - et projekt fra Europa-Kommissionen, der blev oprettet sidste år, og hvis medlemmer inkluderer faktakontrollører og akademiske forskere - vil evaluere og udvælge projekterne.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job