"Markant stigning" i antal ransomwareangreb mod danske virksomheder i 2020

Hele verden har oplevet at blive ramt af ransomware i 2020. Men i Danmark står det særligt skidt til, viser ny undersøgelse.

Artikel top billede

Det er ikke kun coronaen, der er gået i bølger gennem verden og Danmark i 2020. Også cyberangreb har væltet ind over grænserne under pandemien.

På verdensplan er virksomheder blevet ramt af ransomware 10 procent flere gange sidste år sammenlignet med 2019. Og zoomer man ind på Danmark, står det endnu værre til.

Det viser en nye undersøgelse foretaget af it-sikkerhedsvirksomheden Mimecast.

I Danmark er det hele 78 procent af de adspurgte virksomheder, der fortæller at deres virksomheder har været ofre for ransomware i 2020.

“It-kriminelle følger som regel de digitale strømninger, og det har også været tilfældet i forbindelse med den vel nok hurtigste digitale omstilling, verden har set. Det er en markant stigning og viser, at virksomheder har brug for at styrke deres værn mod it-trusler. Blandt andet ved at sikkerhedstræne medarbejderne,” siger den danske landedirektør for Mimecast, Niels Frederiksen.

Ingen uddannelse i cybersikkerhed

På trods af det store antal angreb mod danske virksomheder, er der ikke mange virksomheder, der gør noget ud af at forberede medarbejderne på en eventuel trussel.

Kun 8 procent af de danske virksomheder svarer i undersøgelsen, at deres virksomhed løbende tilbyder sikkerhedstræning af medarbejderne.

”Medarbejdere har klikket tre gange så ofte på farlige e-mails under coronakrisen sammenlignet med tidligere. Når man sammenholder det med, at mennesker oftest er kilden til, at denne type angreb rammer virksomheden, så er det tydeligt et område, virksomheder bør tage alvorligt og fokusere på,” fortæller Niels Frederiksen.

Ifølge Mimecasts undersøgelse vælger hele 59 procent af de berørte danske virksomheder at bøje sig for bagmændenes krav om løsesum. Men det er ikke en gangbar løsning, mener Niels Frederiksen.

”Selvom omkostningerne forbundet med at miste data overstiger størrelsen på løsesummen, så er det en farlig vej at gå ned ad. Jo flere penge bagmændene modtager, jo større er deres incitament til at fortsætte deres angreb og endda optrappe frekvensen af dem,” siger Niels Frederiksen.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil