Artikel top billede

Medarbejdere under 40 vil blive hjemme post-corona: 90 procent ønsker ikke fuld tid på kontoret

De yngre ’digitalt indfødte’ generationer har ikke i sinde at vende tilbage til kontoret på samme måde som før.

Når der åbnes bredt op for kontorerne ovenpå de seneste lempelser af corona-restriktionerne, vil mange yngre medarbejdere savne deres hjemmearbejdsplads.

Det viser en undersøgelse fra fjernarbejds-leverandøren Citrix Systems, hvoraf det fremgår, at medarbejdere under fyrre år ikke længere er interesseret i at tilbringe en hel arbejdsuge på kontoret.

Af undersøgelsen fremgår det, at ni af 10 blandt millennials og Gen Z generationer slet ikke ønsker at vende tilbage fuld tid på kontoret, når covid19 pandemien er ovre.

Over halvdelen af adspurgte foretrækker en model, hvor de kan arbejde fortrinsvis hjemmefra, 20 procent efterlyser en 50-50 model, hvor kontor og hjemmekontor anvendes lige meget, mens 18 procent efterlyser en hybrid-model, hvor der arbejdes primært på kontoret.

Stort fejlestimat

I samme undersøgelse står den yngre arbejdskrafts ønsker i skærende kontrast til ledelseslaget, som eftertrykkeligt fejlestimerer opbakningen til kontoret som arbejdsplads.

Her svarer 60 procent af de afspurgte ledere at de tror på, at yngre medarbejdere ønsker at arbejde helt eller primært på kontoret.

I undersøgelsen indgår 2.000 respondenter i alderen 18 til 40 fordelt på 10 lande: Frankrig, Tyskland, Holland, Storbritannien, Mexico, USA, UAE, Kina, Indien og Japan.

Respondenter er primært ansat i følgende sektorer: Finans, sundhed, naturvidenskab, teknologi, services, produktion og retail.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Drukner din sikkerhed i et hav af falske advarsler?

Der er et konstant våbenkapløb i gang mellem de værktøjer, din IT-sikkerhedsafdeling har til rådighed og et stigende antal komplekse og mangeartede cybertrusler. Men når sikkerhedsinfrastrukturen udbygges, stiger kompleksiteten og mængden af advarsler også. Hermed får du svært ved at skelne mellem et stort antal falsk positive og de få – men reelle og kritiske! – advarsler, du skal prioritere at håndtere. Bliv klogere på hvordan du håndtere det.

15. juni 2021 | Læs mere


Datadrevet forretning 2021: Sæt automatisering og data på den strategiske dagsorden

Ved at anvende data på den korrekte måde, kan du og din virksomhed for alvor sætte skub i konkurrencen. Der ligger en værdifuld viden om kunder, kundeadfærd, konkurrenter, markeder og meget andet i den data, der svæver rundt omkring os. Med den nyeste teknologi er det endda blevet nemmere at automatisere disse processer.

16. juni 2021 | Læs mere


Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på incidents. Det handler om at eliminere kompleksitet, det handler om at fortsat sikre smidighed og fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere






Premium
Test: Duer Samsungs første Pro-pc'er til noget?
Samsung Galaxy Book Pro serien er et bevis på, at de etablerede pc-producenter får sig en formidabel udfordrer i den sydkoreanske supersværvægter.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.