Google gør kæmpe fremskridt i super komplekst chipdesign: AI-system klarer opgaven på under seks timer

Kunstig intelligens udviklet af Google har gjort et kæmpe fremskridt inden for komplekst chipdesign, som normalt tager måneder. AI-systemet klarer det hele på under seks timer. Google regner også med, at det vil resultere i endnu hurtigere og bedre AI-chips.

Artikel top billede

(Foto: Nick Knupffer)

Chipdesign en en uhyre kompleks opgave, som det normalt tager ingeniører udstyret med specialdesignede softwareværktøjer måneder at udføre.

Men det regnestykke har Google-udviklet kunstig intelligens vendt grundigt op og ned på. Google hævder, at gigantens såkaldte ‘deep reinforcement-learning’-system kan klare opgaven på under seks timer. Det skriver The Register.

Ifølge Google vil det også betyde, at AI-chips fremover bliver både hurtigere og bedre.

Chipdesign handler om at bestemme indretningen af en chip - altså placeringen af CPU, GPU, cache og så videre samt de tilhørende elektriske forbindelser. Og designet har selvsagt enorm betydning for chippens ydelse og strømforbrug.

Ifølge The Register har Google allerede brugt det nye chipdesign-system til næste generation af Googles såkaldte Tensor Processing Unit, som Google bruger til at accelerere neurale netværk i selskabets søgemaskine, Googles public cloud samt de skak- og Go-relaterede systemer AlphaGo og AlphaZero og flere andre projekter.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S