Kæmpesejr til Facebook i amerikansk konkurrence-sag: Vinder over 48 delstater og stort tilsyn

Facebook vinder kæmpesejr i en af de største konkurrence-sager, som selskabet har været blandet ind i hjemlandet USA, hvor 48 delstater og det amerikanske handelstilsyn har lagt sag an.

Artikel top billede

(Foto: Facebook)

Facebooks aktiekurs steg mandag fire procent i kølvandet på den store sejr, som en amerikansk domstol tildelte selskabet i en stort anlagt retssag.

Domstolen afviste kort og godt de sager, som hele 48 delstater samt det amerikanske handeltilsyn - Federal Trade Comimission - har anlagt mod Facebook for at skade konkurrencen med monopollignende opførsel.

De to parallelle sagsanlæg blev åbnet i december.

Både USA og delstaterne mener, at Facebook systematisk ødelægger konkurrencen ved blandt andet opkøb. Det var eksempelvis tilfældet, da selskabet i 2012 og 2014 købte hovedkonkurrenterne Instagram og WhatsApp, mener de.

Men domstolen - U.S. District Court i District of Columbia - mener ikke, at FTC i tilstrækkelig grad har underbygget påstanden om, at Facebook har en monopol-lignende position på det amerikanske marked for sociale medier.

“FTC’s sagsanlæg indeholder stort set intet konkret om det centrale spørgsmål om, hvor meget magt Facebook faktisk har i et klart defineret produkt-marked,” lyder det fra domstolen i afgørelsen.

“Det er nærmest som om, at FTC forventer, at retten blot anerkender den universielle sandhed, at Facebook er et monopol,” hedder det.

Du finder hele afgørelsen fra domstolen her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job