Brusen gik hurtigt af onlinebutikken Oeltorvet.dk, der allerede to dage efter åbningen i sidste måned måtte melde udsolgt og derefter indså, at et e-handelssystem fra TDC ikke levede op til forventningerne.
? Vi troede, at når vi købte et e-handelssystem fra en af de store leverandører, så fik vi nok noget, der virkede, men der tog vi fejl. Jeg tror ikke, at TDC har udviklet på det system i flere år, siger Gert Birnbacher.
Han en af de to stiftere bag Øltorvet og mangeårig formand for nethandlernes organisation FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel.
Kunne ikke huske fakturaer
Gert Birnbacher er blandt andet utilfreds med, at TDC's system eksempelvis ikke er i stand til at huske fakturaer, hvilket er meget uheldigt, når en stor del af ølkunderne er firmaer.
? Systemet var simpelthen bare ikke så udviklet som den løsning, vi kører med i dag på et webhotel fra det jyske firma Scannet, siger Gert Birnbacher.
Scannet er med over 40.000 aktive webhotelkunder danmarks største webhotel-vært og har også mere end 1.200 webshopkunder.
Udover de teknologiske problemer måtte Øltorvet også lide den tort at melde totalt udsolgt efter bare to dage.
? Der var lidt deja vu over sådan at blive løbet fuldstændig over ende. Vores egentlige problem var, at vi troede, at hovedstaden ville trække størstedelen af salget, siger Gert Birnbacher.
- Men det var jyder, falstringer og alle mulige andre, der slog kloen i de øl, vi havde på lager. Uden et fintmasket distributionsnet er det svært at nå ud i yderste klitrække, fortsætter han.
100.000 på en måned
Øltorvet solgte for knap 100.000 kroner i den første måned og giver ifølge Gert Birnbacher overskud.
Han er i øvrigt enig i, at øl faktisk er i periferien af, hvad man kan karakterisere som fødevarer.
? Øl er jo snarere et grundstof, fastslår han.