Danskere accepterer app-vilkår i blinde

Meget få danskere læser vilkår og betingelser igennem, inden de tilmelder sig internettjenester eller henter apps. Det viser en ny undersøgelse.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Færre end hver tiende læser altid betingelserne, når de tilmelder sig tjenester eller downloader apps.

Det er konklusionen på en ny undersøgelse blandt 2.000 danskere, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA.

Bare otte procent svarer her, at de "altid" læser betingelserne, mens 21 procent melder, at de "ofte" læser betingelserne.

Og kun hver 20. svarer, at de sætter sig grundigt ind i, hvad de faktisk har accepteret.

Ifølge IDAs tekniske talsperson på it-området, Kåre Løvgren, er det en god idé at sætte sig ind i vilkårene, selvom de ikke kan måle sig med en god skønlitterær bog.

"Vi møder de her vilkår og betingelser overalt i den digitale verden, og de er ofte meget lange og knudrede. Derfor kan jeg godt sætte mig ind i, at kun meget få læser alt det med småt, når de downloader en app. Men jeg mener, at det er en god idé at bruge lidt tid på at læse vilkårene, inden man installerer en app til sig selv eller sit barn," lyder det fra ham i en meddelelse.

Ifølge Kåre Løvgren bør man altså tage sig tid til at læse bilagene igennem, for de kan ifølge ham være skræmmende løsning, når man finder ud af, hvor meget personligt data, man afgiver om sig selv eller sine børn for at få adgang til tjenesterne.

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly