Danskere accepterer app-vilkår i blinde

Meget få danskere læser vilkår og betingelser igennem, inden de tilmelder sig internettjenester eller henter apps. Det viser en ny undersøgelse.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Færre end hver tiende læser altid betingelserne, når de tilmelder sig tjenester eller downloader apps.

Det er konklusionen på en ny undersøgelse blandt 2.000 danskere, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA.

Bare otte procent svarer her, at de "altid" læser betingelserne, mens 21 procent melder, at de "ofte" læser betingelserne.

Og kun hver 20. svarer, at de sætter sig grundigt ind i, hvad de faktisk har accepteret.

Ifølge IDAs tekniske talsperson på it-området, Kåre Løvgren, er det en god idé at sætte sig ind i vilkårene, selvom de ikke kan måle sig med en god skønlitterær bog.

"Vi møder de her vilkår og betingelser overalt i den digitale verden, og de er ofte meget lange og knudrede. Derfor kan jeg godt sætte mig ind i, at kun meget få læser alt det med småt, når de downloader en app. Men jeg mener, at det er en god idé at bruge lidt tid på at læse vilkårene, inden man installerer en app til sig selv eller sit barn," lyder det fra ham i en meddelelse.

Ifølge Kåre Løvgren bør man altså tage sig tid til at læse bilagene igennem, for de kan ifølge ham være skræmmende løsning, når man finder ud af, hvor meget personligt data, man afgiver om sig selv eller sine børn for at få adgang til tjenesterne.

Læses lige nu

    KMD A/S

    Product Owner til KMD Nexus

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

    Københavnsområdet

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S