Danskere accepterer app-vilkår i blinde

Meget få danskere læser vilkår og betingelser igennem, inden de tilmelder sig internettjenester eller henter apps. Det viser en ny undersøgelse.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Færre end hver tiende læser altid betingelserne, når de tilmelder sig tjenester eller downloader apps.

Det er konklusionen på en ny undersøgelse blandt 2.000 danskere, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA.

Bare otte procent svarer her, at de "altid" læser betingelserne, mens 21 procent melder, at de "ofte" læser betingelserne.

Og kun hver 20. svarer, at de sætter sig grundigt ind i, hvad de faktisk har accepteret.

Ifølge IDAs tekniske talsperson på it-området, Kåre Løvgren, er det en god idé at sætte sig ind i vilkårene, selvom de ikke kan måle sig med en god skønlitterær bog.

"Vi møder de her vilkår og betingelser overalt i den digitale verden, og de er ofte meget lange og knudrede. Derfor kan jeg godt sætte mig ind i, at kun meget få læser alt det med småt, når de downloader en app. Men jeg mener, at det er en god idé at bruge lidt tid på at læse vilkårene, inden man installerer en app til sig selv eller sit barn," lyder det fra ham i en meddelelse.

Ifølge Kåre Løvgren bør man altså tage sig tid til at læse bilagene igennem, for de kan ifølge ham være skræmmende løsning, når man finder ud af, hvor meget personligt data, man afgiver om sig selv eller sine børn for at få adgang til tjenesterne.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S