Det Hvide Hus opfordrer USA's mest kritiske virksomheder til at forbedre deres cyberforsvar

Et nyt notat fra Biden-regeringen opfordrer den kritiske del af virksomheder i USA til at tage et ekstra kig på cybersikkerheden.

Artikel top billede

Onsdag underskrev den amerikanske præsident Joe Biden et nationalt sikkerhednotat, der lancerer et nyt initiativ, der rækker ind i den offentlige og private del af USAs erhvervsliv.

Med notatet lanceres en såkaldt "præstationskontrol" for cybersikkerhed. Helt enkelt, anbefales amerikanske virksomheder, der driver kritisk infrastruktur at føre kontrol af cybersikkerheden, for at sikre USA som helhed.

Det skriver Reuters.

Anfalingerne er frivillige, men Biden-administrationen håber på, at det vil får virksomhederne til at forbedre deres cybersikkerhed og prioritere det forud for andre politiske bestræbelser.

Notatet kommer efter USA i år har været udsat for flere fatale angreb på betydningsfuld infrastruktur, så som olierørledningen Colonial Pipeline, som blev hacket og lagt ned tilbage i maj, og henlagde hele den amerikanske østkyst uden brændstof.

Dette skabte både panik i befolkningen og fik prisen på benzin til at stige i området.

Dertil kommer angrebet på kødproducenten JBS, hvis kødproduktion også efter et cyberangreb gik ned flere steder i USA.

"Fraværet af obligatoriske cybersikkerhedskrav til kritisk infrastruktur er det, der på mange måder har bragt os til det sårbarhedsniveau, vi har i dag," sagde en embedsmand om notatet.

I USA ejses næsten 90 procent af den kritiske infrastruktur af den private sektor. Derfor er landets sikkerhed afhængig af, at disse virksomheder søger for at bringe cybersikkerheden til et topniveau.

"At sikre den kræver en hel nationens indsats," sagde embedsmanden, der desuden beskriver denne sikekrhed i dag med ord som "patchwork" og "stykbidder".

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job