Hacker sælger falskt Banksy NFT gennem kunstnerens egen hjemmeside for 2,1 millioner kroner

Artikel top billede

Efter at have narret en britisk kunst-samler til at købe et forfalsket digitalt certifikat af et online kunstværk - et såkaldt NFT - har hackeren nu returneret pengen til køberen igen.

NFT'en havde hackeren påstået var et Banksy-kunstværk, og havde taget 2,1 millioner kroner for det - svarende til 244.000 pund.

Det skriver BBC.

Fupnummeret havde hackeren udført ved at få adgang til kunstnerens egen hjemmeside, banksy.co.uk, hvor han så havde lagt et link op til en online-auktion.

Via linket, der er slettet nu fra siden, kom britten igennem og bød 90 procent mere for den falske NFT end konkurrerende tilbudsgivere.

Banksys team understreger på bagkant af hændelsen, at "enhver Banksy NFT-auktion er ikke tilknyttet kunstneren i nogen form eller form".

NFT'er er internettets kunsthaller

NFT'er er en digital måde at gøre digitale kunstværker til en slags token eller betalingspolet. NFT'et er det certifikat, der bekræfter, at holderen af NFT'et faktisk ejer den online-kunst det står for.

Af kendte NFT'er kan nævnes Twitter-stifteren Jack Dorseys første tweet, som indbragte 18 millioner kroner, og indeholdt teksten "just setting up my twttr" - Jeg tætter bare min Twitter op.

Flere af de klassiske memes, der bliver genbrugt i jokes, der består af kort tekst, og så et billede til, der er sigende for en genkendelig følelse eller situation, er også blevet solgt som NFT'er.

Eksempelvis Bad Luck Brian, der blev solgt for 36.000 dollar værdi i kryptovaluta.

Disaster Girl, der indbragte sælgeren 500.000 dollar betalt i ethereum.

Og Overly Attached Girlfriend, der blev solgt for 411.000 dollar betalt i ethereum.

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil