Næsten hver femte nye bil solgt i EU er elektrisk

En ud af fem nye biler solgt i tredje kvartal i EU var en elektrisk model, viser nye tal. Til gengæld går det skidt med salget af især diesel-biler. I Danmark voksede salget af rene el-biler med hele 97 procent i tredje kvartal.

Artikel top billede

Forbrugerne i Europa har forstået budskabet, og vi køber nu betydeligt flere elektriske biler og hybridbiler end tidligere.

Det viser helt nye tal for bilsalget fra de europæiske bilproducenters organisation ACEA.

I tredje kvartal var næsten 19 procent af de nye biler enten en fuldt elektrisk eller en hybrid-model.

Salget af fuldt elektriske modeller voksede med ikke mindre end 57 procent til 212.000 enheder, mens salget af hybrid-modeller voksede næsten 43 procent til 197.000 enheder.

Salget af benzindrevne biler faldt til gengæld 35 procent. Benzindrevne biler udgør dog stadig næsten 40 procent af det totale bilsalg.

Dieselbiler er efterhånden et totalt no-go. Salget af den slags faldt med over 50 procent i kvartalet.

For mindre end ti år siden var hver anden nye bil i EU en diesel-model. Nu udgjorde salget i tredje kvartal kun 18 procent.

Tal for Danmark

I Danmark blev der i tredje kvartal solgt næsten 7.600 el-biler mod godt 3.800 i samme kvartal sidste år. Det er en fremgang på lige over 97 procent. I alt er der de første tre kvartaler af i år solgt lige over 15.000 elbiler i Danmark.

Når det gælder de såkaldte plugin-hybrider var fremgangen i kvartalet mindre markant - godt 51 procent. I de første tre kvartaler er der i alt solgt lige over 28.000 af den type i Danmark mod næsten 11.000 sidste år, så det er en fremgang på lige over 157 procent.

De lidt mindre avancerede hybrid-biler, som altså ikke kan lades op ved en stander, er vi knap så begejstrede for i Danmark. Salget af dem faldt med 19 procent i kvartalet i forhold til året før, og der er totalt set kun solgt små seks procent flere af dem i år.

Salget af benzinbiler i Danmark følger den europæiske udvikling. Salget droppede med 36,5 procent i tredje kvartal og totalt er faldet i år på næsten 17 procent i forhold til sidste år svarende til cirka 71.000 biler.

Det samme gælder sådan set udviklingen i salg af diesel-biler. Her er faldet på lige over 54 procent i tredje kvartal, og totalt for året er faldet indtil nu lige over 40 procent, så der totalt set er solgt lige over 19.000 dieselbiler.

Så det er altså tæt på, at de rene el-biler overhaler salget af diesel-biler i Danmark.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    Shure Scandinavia A/S

    Senior DevOps Developer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil