Artikel top billede

(Foto: Unsplash)

Danskudviklet værktøj til videndeling hjælper med corona-opsporing

Styrelsen for Patientsikkerhed bruger et danskudviklet videndelingsværktøj til at kvalificere og effektivisere smittesporingen.

Smittesporing er en ret central del af indsatsen mod corona.

Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, som har opgaven med at identificere mulige smittekæder og hjælpe de smittede med kontaktopsporing.

Det siger næsten sig selv, at der til den opgave er brug for en samlet vidensbank med al tilgængelig og legitim information. Til den ende har styrelsen valgt det danskudviklede videndelingsværktøj Responza fra Spitze & Co.

“Det var overordentligt vigtigt, at opsporingsenheden arbejdede hurtigt og effektivt for at skabe en brugbar løsning, siger Martine Koehler Andersen, som er en af iværksætterne bag Spitze & Co.

Martine Koehler Andersen arbejdede sammen med en enhed af sygeplejersker, læger og andet kvalificeret sundhedspersonale om at implementere vidensplatform, så der kom struktur på, hvem der gør hvad hvornår ved hjælp af konstant opdateret information indsamlet fra blandt andet sundhedsmyndighederne, systemleverandører og processansvarlige.

Responza er udviklet af Jimmi Hansen og Martine Koehler Andersen efter mange års frustrationer over, at de eksisterende CMS- og videndelingsprogrammer enten var dårligt udnyttede eller dårligt tilpasset det skandinaviske marked.

Målet var et værktøj, der kunne kortlægge virksomheders kollektive vidensbank. Det lyder abstrakt, men ved at skabe en samlet pulje med den akkumulerede viden fra samtlige medarbejdere og faglige kilder, lykkedes det teamet at konstruere et værktøj, der øger produktiviteten og effektiviteten og sørger for, at viden ikke går tabt.

“Viden, der ikke er orkestreret og brugt rigtigt, kan føre til misinformation og i værste fald gøre mere skade end gavn. Derfor har vi har skabt et centralnervesystem til den kollektive viden, der imødekommer de stigende krav om ensrettet kommunikation og øget hastighed fra blandt andet borgere, når de henvender sig til det offentlige”, siger Jimmi Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2023

På SAP Excellence Day 2023 får du det fulde overblik, der gør det lettere at prioritere mellem de mange muligheder og informeret grundlag for at vælge til og fra. Du får viden om, hvilke muligheder de nye tilbud og services giver – men også om risikoen ved at vælge de nyeste løsninger fra. Samtidig får du senest opdaterede indsigt i SAPs egne planer for de kommende 2-3 år.

13. april 2023 | Læs mere


Digitale forretningsprocesser 2023

Virksomhedens digitale processer er fuldkommen afgørende for, hvor hurtigt du kan transformere forretningen, udvikle nye forretningsmuligheder skabe overblik og rapportere effektivt, hurtigt og retvisende. Samtidig er de digitale processer – i tæt samspil med dine systemløsninger – afgørende for samarbejdet med partnere og leverandører – og for den oplevelse og værdiskabelse, du tilbyder ansatte og kunder. Herunder for ambitionerne om at skabe og tilpasse de muligheder, der karakteriserer en moderne arbejdsplads.

18. april 2023 | Læs mere


Digital bæredygtighed - den grønne transformation er over os

Kom med, når vi i giver et overblik over, hvordan nogle af de mest innovative it-selskaber går til bæredygtighed som forretningsområde - og hvorfor de har valgt at sætte ind på netop bæredygtighed som område. Du får også indblik i, hvordan innovative virksomheder udvikler teknologier direkte rettet mod øget bæredygtighed - og inspiration til, hvordan du selv kan komme videre med bæredygtigheden og blive en del af det spirende kæmpemarked for bæredygtighed - en af verdens for tiden tungeste dagsordener.

25. april 2023 | Læs mere