Artikel top billede

Forbrugerombudsmanden om annoncering af forbrugslån: Facebook ser stort på god skik og brug

Det er i strid med god skik og brug, når Facebook giver annoncører mulighed for at målrette kredit-annoncer til brugere, der synes godt om online spil og gambling.

Facebook giver mulighed for at målrette annoncer for forbrugslån og andre hurtigt lånte penge overfor hasardspillere. Det er i strid med markedsføringslovens §3 om god skik, mener Forbrugerombudsmanden.

Når hasardspillere og andre spillefugle viser interesse for gambling, poker eller andre spil på nettet er Facebooks annoncesystem sat op til at kunne foreslå forbrugslån til gruppen.

”Hvis en virksomhed målretter sin markedsføring af lån til hasardspillere, er det efter min opfattelse i strid med god markedsføringsskik, fordi det er i strid med almene samfundshensyn. Derfor er det naturligvis også i strid med god skik, når Facebook sælger sådanne annoncer til erhvervsdrivende,” siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Hun opfordrer det sociale medie til at helt fjerne muligheden for at målrette kredit-annoncer til spil-interesserede brugere.

Forbrugerombudsmanden præciserer samtidig i en meddelelse, at det ikke vil være nok for Facebook blot at afstå fra at bede annoncører om at holde sig fra den slags markedsføring. Facebook bør slet ikke tilbyde målrettet markedsføring af den slags, lyder det.

Målrettede annoncer i forbindelse med spil og hasard strider kan være i strid med almene samfundshensyn og social ansvarlighed på Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, som forklarer:

”Helt tilbage i 1683 fastslog Danske Lov, at spillegæld ikke er juridisk bindende. Hensynet bag bestemmelsen er, at det er uetisk og samfundsmæssigt skadeligt, hvis der drives forretning på at lade folk gældsætte sig ved hasardspil. Bestemmelsen gælder endnu, og det er de samme hensyn, der gør, at det er i strid med god skik at målrette reklamer for lån mod forbrugere, der har vist interesse for spil.”