Telia fik mere end 120.000 nye danske mobilkunder i 2021 - men forretningen er i tilbagegang

Det lykkedes Telia at lokke flere nye danske mobilkunder til i 2021, men årsregnskabet er ellers fyldt med tilbagegang.

Artikel top billede

(Foto: PR/ Kristian Brasen)

Svenske Telia havde ikke så meget tur i den i Danmark sidste år.

2021-regnskabet er præget af tilbagegang på flere nøgletal, selv om det faktisk lykkedes selskabet af få 120.000 nye mobilkunder, så Telia nu har 1.620.000 danske mobilkunder.

Omsætningen i Danmark dalede til gengæld 4,6 procent fra 5,5 til 5,2 milliarder svenske kroner svarende til 3,7 milliarder danske kroner.

Ebitda-margenen faldt over ti procent til 906 millioner svenske kroner, og underskuddet på driften voksede markant fra et minus på 34 millioner svenske kroner i 2020 til et minus på 299 millioner i 2021.

Der er også tilbagegang at spore på antallet af abonnenter på Telias andre services. Fastnettelefoni-abonnementer faldt med 6,1 procent, bredbånd faldt med 2,9 procent og tv med voldsomme 17,1 procent.

Antallet af ansatte i Telias danske forretning faldt da også med næsten seks procent fra 731 i 2020 til 690 i 2021.

”Vi ser en positiv udvikling i kundebasen som resultat af vores målrettede arbejde. På privatområdet har vi suppleret vores stærke mobilportefølje med flere attraktive streamingtjenester og forbedrede bredbåndsløsninger. På erhvervsområdet har vi godt momentum blandt de små og mellemstore virksomheder, og oplever generel tilfredshed med vores Teams-, omstillings- og sikkerhedsløsninger”, siger Petr Cermak, Acting CEO i Telia Danmark. 

”Samlet set er det et tilfredsstillende regnskab med den rette udvikling på kunde- og omsætningsfronten, der viser, at vores strategi begynder at levere resultater. 2021 har været et fundamentalt og afgørende år på rejsen, og vi er kommet godt afsted. Alle i Telia Danmark har leveret en fænomenal indsats gennem året. Vi vil holde kursen og dampen oppe i det kommende år”, slutter Petr Cermak.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S